Slimme laadmethode bij afvalvervoer per schip
Afval- en energiebedrijf HVC en Rijkswaterstaat starten een gezamenlijke proef met een innovatieve laadmethode om afval makkelijker over water te verschepen. Voor de tweede keer in Nederland wordt samengeperst afval zonder tussenkomst van een dure containerkraan direct op een schip geladen. De proef moet aantonen dat duurzaam vervoer van afval over water kan concurreren met vervoer over weg.
De proef vindt plaats tussen de HVC-overslaglocatie in Zaandam en de afvalenergiecentrale in Alkmaar. Dankzij de nieuwe laadmethode kan HVC tussen Zaandam en Alkmaar jaarlijks 70.000 tot 75.000 ton afval over water vervoeren. Op het onderzoekstraject scheelt dat gemiddeld 20 vrachtwagenritten per dag. Omgerekend zijn dat 55 personenautoritten, waarvan een derde in de spits. Dit is goed voor de doorstroming op de weg. Daarnaast wordt tijdens de proef onderzocht of vervoer over water duurzamer is omdat het de uitstoot van CO2 en NOx vermindert.
Met de vrachtwagens van HVC, die dagelijks containers over de weg transporteren worden volle perscontainers direct op een schip geladen. Dat kan afvaltransport over water concurrerender maken ten opzichte van wegvervoer. Daarbij is geen containerkraan nodig, waardoor HVC efficiënter kan werken en zo kosten bespaart. Het vergroot bovendien de flexibiliteit van het containervervoer.
In de zomer 2016 is een korte succesvolle proef gehouden met Blue Line Logistics. Nu gaan HVC en Rijkswaterstaat tot halverwege januari 2018 testvaarten uitvoeren met een groter transportponton en duwboot van HEBO Maritiemservice. Daarna beslist HVC of deze vorm van transport toepasbaar is in de dagelijkse praktijk. Ook bekijken HVC en Rijkswaterstaat de kansen om afvaltransport over water op meerdere trajecten te organiseren. De verwachting is dat de komende jaren wegvervoer van andere branches via deze methode ook van weg naar water verplaatst kan worden.
De pilot is onderdeel van het programma Beter Benutten Metropoolregio Amsterdam. Onder deze noemer nemen het bedrijfsleven, het Rijk en regionale en lokale overheden tot 2018 ruim 30 maatregelen om de reistijd op de drukste knelpunten in de spits te verbeteren met 10 procent. Bijvoorbeeld door het reizigers makkelijker te maken om op andere momenten te reizen, een andere route te nemen, thuis te werken of een ander vervoersmiddel te kiezen. Of door afval en bouwmaterialen over water te vervoeren in plaats van over de weg. Voor meer informatie zie www.beterbenutten.nl/MRA.
De proef vindt plaats tussen de HVC-overslaglocatie in Zaandam en de afvalenergiecentrale in Alkmaar. Dankzij de nieuwe laadmethode kan HVC tussen Zaandam en Alkmaar jaarlijks 70.000 tot 75.000 ton afval over water vervoeren. Op het onderzoekstraject scheelt dat gemiddeld 20 vrachtwagenritten per dag. Omgerekend zijn dat 55 personenautoritten, waarvan een derde in de spits. Dit is goed voor de doorstroming op de weg. Daarnaast wordt tijdens de proef onderzocht of vervoer over water duurzamer is omdat het de uitstoot van CO2 en NOx vermindert.
Met de vrachtwagens van HVC, die dagelijks containers over de weg transporteren worden volle perscontainers direct op een schip geladen. Dat kan afvaltransport over water concurrerender maken ten opzichte van wegvervoer. Daarbij is geen containerkraan nodig, waardoor HVC efficiënter kan werken en zo kosten bespaart. Het vergroot bovendien de flexibiliteit van het containervervoer.
In de zomer 2016 is een korte succesvolle proef gehouden met Blue Line Logistics. Nu gaan HVC en Rijkswaterstaat tot halverwege januari 2018 testvaarten uitvoeren met een groter transportponton en duwboot van HEBO Maritiemservice. Daarna beslist HVC of deze vorm van transport toepasbaar is in de dagelijkse praktijk. Ook bekijken HVC en Rijkswaterstaat de kansen om afvaltransport over water op meerdere trajecten te organiseren. De verwachting is dat de komende jaren wegvervoer van andere branches via deze methode ook van weg naar water verplaatst kan worden.
De pilot is onderdeel van het programma Beter Benutten Metropoolregio Amsterdam. Onder deze noemer nemen het bedrijfsleven, het Rijk en regionale en lokale overheden tot 2018 ruim 30 maatregelen om de reistijd op de drukste knelpunten in de spits te verbeteren met 10 procent. Bijvoorbeeld door het reizigers makkelijker te maken om op andere momenten te reizen, een andere route te nemen, thuis te werken of een ander vervoersmiddel te kiezen. Of door afval en bouwmaterialen over water te vervoeren in plaats van over de weg. Voor meer informatie zie www.beterbenutten.nl/MRA.
Geen opmerkingen: