Decathlon en H&M zullen consumenten voortaan beter informeren over duurzaamheid
Sportwinkelketen Decathlon en modeketen H&M zeggen toe duurzaamheidsclaims op hun kleding of websites aan te passen of niet meer te gebruiken. Ze beloven consumenten duidelijker te informeren om zo het risico op misleiding over duurzaamheid te voorkomen.
Daarnaast doneren zij respectievelijk 400.000 euro en 500.000 euro aan verschillende duurzame doelen ter compensatie van hun onduidelijke en onvoldoende onderbouwde duurzaamheidsclaims. Dat hebben ze toegezegd na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM legt daarom geen sancties op.
De ACM zag in de kledingsector veel mogelijk misleidende duurzaamheidsclaims. Daarom heeft de ACM in het voorjaar van 2021 kledingaanbieders aangesproken om hun claims kritisch te bekijken. Daarna heeft de ACM haar onderzoek voortgezet bij onder andere Decathlon en H&M. In het onderzoek bleek bijvoorbeeld dat Decathlon en H&M hun producten aanbieden met algemene termen zoals Ecodesign en Conscious zonder hierbij direct bij de claim duidelijk het duurzaamheidsvoordeel te benoemen.
Tijdens het onderzoek boden de bedrijven aan hun werkwijze te willen aanpassen en hiervoor een toezegging te willen doen. De ACM gaat de toezeggingen gedurende twee jaar controleren.
Daarnaast doneren zij respectievelijk 400.000 euro en 500.000 euro aan verschillende duurzame doelen ter compensatie van hun onduidelijke en onvoldoende onderbouwde duurzaamheidsclaims. Dat hebben ze toegezegd na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM legt daarom geen sancties op.
De ACM zag in de kledingsector veel mogelijk misleidende duurzaamheidsclaims. Daarom heeft de ACM in het voorjaar van 2021 kledingaanbieders aangesproken om hun claims kritisch te bekijken. Daarna heeft de ACM haar onderzoek voortgezet bij onder andere Decathlon en H&M. In het onderzoek bleek bijvoorbeeld dat Decathlon en H&M hun producten aanbieden met algemene termen zoals Ecodesign en Conscious zonder hierbij direct bij de claim duidelijk het duurzaamheidsvoordeel te benoemen.
Tijdens het onderzoek boden de bedrijven aan hun werkwijze te willen aanpassen en hiervoor een toezegging te willen doen. De ACM gaat de toezeggingen gedurende twee jaar controleren.
Geen opmerkingen: