'63 procent consumenten probeert zo veel mogelijk herbruikbare verpakkingen te gebruiken'
Uit onderzoek van Stichting Afvalfonds Verpakkingen blijkt dat de consument graag herbruikbare en navulbare verpakkingen gebruikt, zoals een netje voor groenten en fruit of het vullen van een meegebrachte pot met bijvoorbeeld pasta of muesli. Uit het onderzoek, uitgevoerd door Motivaction, blijkt dat 63 procent van de ondervraagden zoveel mogelijk probeert herbruikbare verpakkingen te gebruiken en 83 procent bereid is herbruikbare verpakkingen te gebruiken als de supermarkt of winkel deze mogelijkheid aanbiedt. De Nederlandse consument is een enthousiast scheider van verpakkingsafval. Maar liefst 87 procent geeft aan altijd of zo veel mogelijk afval te scheiden.
Nadat afvalscheiden een goede gewoonte is geworden in Nederland zien we dat de tijd ook rijp is voor hergebruik van verpakkingen. 70 procent vindt dit soort verpakkingen beter in de huidige tijdgeest passen dan vijf jaar geleden. En 71 procent vindt het nu gebruikelijker om herbruikbare of navulbare verpakkingen te gebruiken dan vijf jaar geleden.
Afvalfonds Verpakkingen is pas tevreden als al het verpakkingsafval opnieuw gebruikt wordt, dat is voor ons de stip op de horizon. Maar als een consument een verpakking weer opnieuw kan gebruiken zonder eerst te hoeven recyclen, dan is dat natuurlijk helemaal mooi. We zien steeds meer bedrijven herbruikbare en navulbare verpakkingen op de markt brengen. En gelukkig blijkt uit ons onderzoek dat de consument hier ook helemaal voor in is.
Meest genoemde redenen om herbruikbare verpakkingen te gebruiken zijn: zorgt voor minder afval (65 procent), goed voor het milieu (58 procent) en men vindt het een goede zaak (44 procent). Tegelijkertijd wordt genoemd dat men ze vergeet mee te nemen naar de winkel (36 procent) of het gedoe (32 procent) of lastig (22 procent) te vinden.
Nadat afvalscheiden een goede gewoonte is geworden in Nederland zien we dat de tijd ook rijp is voor hergebruik van verpakkingen. 70 procent vindt dit soort verpakkingen beter in de huidige tijdgeest passen dan vijf jaar geleden. En 71 procent vindt het nu gebruikelijker om herbruikbare of navulbare verpakkingen te gebruiken dan vijf jaar geleden.
Afvalfonds Verpakkingen is pas tevreden als al het verpakkingsafval opnieuw gebruikt wordt, dat is voor ons de stip op de horizon. Maar als een consument een verpakking weer opnieuw kan gebruiken zonder eerst te hoeven recyclen, dan is dat natuurlijk helemaal mooi. We zien steeds meer bedrijven herbruikbare en navulbare verpakkingen op de markt brengen. En gelukkig blijkt uit ons onderzoek dat de consument hier ook helemaal voor in is.
Meest genoemde redenen om herbruikbare verpakkingen te gebruiken zijn: zorgt voor minder afval (65 procent), goed voor het milieu (58 procent) en men vindt het een goede zaak (44 procent). Tegelijkertijd wordt genoemd dat men ze vergeet mee te nemen naar de winkel (36 procent) of het gedoe (32 procent) of lastig (22 procent) te vinden.
Geen opmerkingen: