Recycling Standards (RSRS) naar volgend niveau
In de afgelopen maand hebben de leden van RSRS nieuwe en verbeterde standaarden aangenomen ter bevordering van verantwoorde scheepsrecycling. Ook is de reikwijdte van de standaarden uitgebreid met mobiele offshore-installaties.
Het initiatief RSRS is door ABN AMRO, ING en NIBC in 2017 opgericht ter bevordering van het recyclen van schepen en de veilige omgang met de gevaarlijke materialen die hierbij vrijkomen. RSRS bestaat inmiddels uit 12 grote Europese scheepsfinanciers.
Responsible Ship Recycling Standards voor banken
Deelnemers van de groep verplichten zich om naar beste vermogen de richtlijnen te implementeren in hun interne ESG-beleid, procedures, en standaarden voor het financieren van activa in de scheepvaart. Ook kiezen ze ervoor alleen schepen te financieren die een lijst bijhouden van vervoerde gevaarlijke materialen (Inventory of Hazardous Materials). Samen vormen de standaarden het uitgangspunt voor een dialoog over verantwoorde scheepsrecycling tussen de financiële sector en stakeholders in de scheepvaart. Dankzij het gewicht dat ze samen in de schaal leggen, brengen de deelnemers zo reële verandering binnen de sector teweeg.
Sinds de introductie van de RSRS in 2017 hebben er veel ontwikkelingen plaatsgevonden die vragen om verbeterde RSRS-standaarden. De nieuwe normen, die een uitbreiding zijn van de bestaande internationale regelgeving en richtlijnen, zijn in maart 2021 unaniem aangenomen en goedgekeurd. Een van de grootste wijzigingen is dat mobiele offshore-installaties, waaronder olie- en gasplatforms, nu ook binnen de reikwijdte van de RSRS vallen.
Het initiatief RSRS is door ABN AMRO, ING en NIBC in 2017 opgericht ter bevordering van het recyclen van schepen en de veilige omgang met de gevaarlijke materialen die hierbij vrijkomen. RSRS bestaat inmiddels uit 12 grote Europese scheepsfinanciers.
Responsible Ship Recycling Standards voor banken
Deelnemers van de groep verplichten zich om naar beste vermogen de richtlijnen te implementeren in hun interne ESG-beleid, procedures, en standaarden voor het financieren van activa in de scheepvaart. Ook kiezen ze ervoor alleen schepen te financieren die een lijst bijhouden van vervoerde gevaarlijke materialen (Inventory of Hazardous Materials). Samen vormen de standaarden het uitgangspunt voor een dialoog over verantwoorde scheepsrecycling tussen de financiële sector en stakeholders in de scheepvaart. Dankzij het gewicht dat ze samen in de schaal leggen, brengen de deelnemers zo reële verandering binnen de sector teweeg.
Sinds de introductie van de RSRS in 2017 hebben er veel ontwikkelingen plaatsgevonden die vragen om verbeterde RSRS-standaarden. De nieuwe normen, die een uitbreiding zijn van de bestaande internationale regelgeving en richtlijnen, zijn in maart 2021 unaniem aangenomen en goedgekeurd. Een van de grootste wijzigingen is dat mobiele offshore-installaties, waaronder olie- en gasplatforms, nu ook binnen de reikwijdte van de RSRS vallen.
Geen opmerkingen: