Rabobank helpt 15.000 ondernemers met circulaire plannen
Met 15.000 zakelijke klanten gaat Rabobank de komende vijf jaar in gesprek over circulariteit. Zo gaat de bank actiever met ondernemers meedenken over circulair ondernemen en helpen hun businessmodel te verduurzamen.
In de kringloopeconomie worden gebruikte producten verwerkt tot nieuwe grondstoffen, waardoor afval niet langer bestaat. Ook onstaan er nieuwe samenwerkingsvormen tussen bedrijven en nieuwe verdienmodellen. Met deze ambitie draagt Rabobank onder andere bij aan het rijksbrede programma ‘Nederland circulair’ waarin staat dat de economie in 2050 volledig circulair moet zijn.
De ambitie om de komende jaren met 15.000 klanten het gesprek aan te gaan is het vervolg op de Rabo Circulair Ondernemen Challenge die samen met KPMG en MVO Nederland wordt uitgevoerd. Dit programma was in 2014 het startschot om ondernemers te stimuleren aan de slag te gaan met het hergebruiken van grondstoffen en de aarde minder uit te putten.
Inmiddels hebben 200 ondernemers deelgenomen aan deze Challenge en is onder 31 deelnemers een impactanalyse uitgevoerd. De impact is zichtbaar: ondernemers zien hun footprint slinken terwijl hun reputatie verbetert. Ze leggen nieuwe contacten en boren nieuwe samenwerkingen en doelgroepen aan. Eenderde van de deelnemende bedrijven heeft direct financieel voordeel behaald dankzij hun circulaire aanpak, waar andere deelnemers zullen volgen. En driekwart van de deelnemers heeft circulariteit volledig onderdeel gemaakt van hun bedrijfsstrategie, zo blijkt uit het vandaag gepubliceerde rapport ‘Ondernemers duurzaam helpen groeien met circulair ondernemen’.
In de kringloopeconomie worden gebruikte producten verwerkt tot nieuwe grondstoffen, waardoor afval niet langer bestaat. Ook onstaan er nieuwe samenwerkingsvormen tussen bedrijven en nieuwe verdienmodellen. Met deze ambitie draagt Rabobank onder andere bij aan het rijksbrede programma ‘Nederland circulair’ waarin staat dat de economie in 2050 volledig circulair moet zijn.
De ambitie om de komende jaren met 15.000 klanten het gesprek aan te gaan is het vervolg op de Rabo Circulair Ondernemen Challenge die samen met KPMG en MVO Nederland wordt uitgevoerd. Dit programma was in 2014 het startschot om ondernemers te stimuleren aan de slag te gaan met het hergebruiken van grondstoffen en de aarde minder uit te putten.
Inmiddels hebben 200 ondernemers deelgenomen aan deze Challenge en is onder 31 deelnemers een impactanalyse uitgevoerd. De impact is zichtbaar: ondernemers zien hun footprint slinken terwijl hun reputatie verbetert. Ze leggen nieuwe contacten en boren nieuwe samenwerkingen en doelgroepen aan. Eenderde van de deelnemende bedrijven heeft direct financieel voordeel behaald dankzij hun circulaire aanpak, waar andere deelnemers zullen volgen. En driekwart van de deelnemers heeft circulariteit volledig onderdeel gemaakt van hun bedrijfsstrategie, zo blijkt uit het vandaag gepubliceerde rapport ‘Ondernemers duurzaam helpen groeien met circulair ondernemen’.
Geen opmerkingen: