Minder kosten en CO2 uitstoot door slimme afvalcontainers
In alle 6540 afvalcontainers voor glas, papier, plastic, metaal en drankenkartons (PMD), textiel en restafval in Rotterdam wordt vanaf november een sensor geplaatst. De zogenoemde vulgraadmeter in de afvalcontainer meet hoe vol de container is en koppelt deze informatie terug voor een efficiënte routeplanning. Met de sensoren in de containers draagt Rotterdam bij aan een efficiënter beheer van de afvalcontainers en een betere dienstverlening aan de Rotterdammers. Het plaatsen van de sensoren gebeurt na een succesvolle proef van bijna twee jaar in Rotterdam-Zuid.
De sensor zendt net als een vleermuis een ultrasoon geluid uit en meet elk uur hoe vol de container is. Op basis van die informatie wordt gekeken wanneer de container het beste geleegd kan worden. Zo wordt automatisch een efficiënte route gepland.
Werken met vulgraadmeting en dynamische routeplanning past goed in de visie van Rotterdam om de stad steeds slimmer en duurzamer te beheren. Met de sensoren in de containers draagt Rotterdam bij aan een efficiënter beheer van de afvalcontainers en een betere dienstverlening aan de bewoners. De afvalcontainers zullen minder snel vol zijn. De efficiëntere routeplanning zorgt voor een besparing op de kosten. Bovendien zorgt deze nieuwe manier van rijden voor minder vervoersbewegingen en CO2-uitstoot en dat is beter voor het milieu.
De slimme containers worden mede mogelijk gemaakt door een subsidie van het Europese project RUGGEDISED. Het project bestaat uit dertien duurzaamheidsmaatregelen in de omgeving van Hart van Zuid. Op die plek werkt Rotterdam aan een nieuw, toekomstbestendig stadscentrum voor Rotterdam Zuid.
De komende maanden worden fasegewijs de sensoren in alle 6540 afvalcontainers ingebouwd. Naar verwachting zullen de chauffeurs in januari 2018 de eerste textielcontainers volgens de dynamische routeplanning legen.
De sensor zendt net als een vleermuis een ultrasoon geluid uit en meet elk uur hoe vol de container is. Op basis van die informatie wordt gekeken wanneer de container het beste geleegd kan worden. Zo wordt automatisch een efficiënte route gepland.
Werken met vulgraadmeting en dynamische routeplanning past goed in de visie van Rotterdam om de stad steeds slimmer en duurzamer te beheren. Met de sensoren in de containers draagt Rotterdam bij aan een efficiënter beheer van de afvalcontainers en een betere dienstverlening aan de bewoners. De afvalcontainers zullen minder snel vol zijn. De efficiëntere routeplanning zorgt voor een besparing op de kosten. Bovendien zorgt deze nieuwe manier van rijden voor minder vervoersbewegingen en CO2-uitstoot en dat is beter voor het milieu.
De slimme containers worden mede mogelijk gemaakt door een subsidie van het Europese project RUGGEDISED. Het project bestaat uit dertien duurzaamheidsmaatregelen in de omgeving van Hart van Zuid. Op die plek werkt Rotterdam aan een nieuw, toekomstbestendig stadscentrum voor Rotterdam Zuid.
De komende maanden worden fasegewijs de sensoren in alle 6540 afvalcontainers ingebouwd. Naar verwachting zullen de chauffeurs in januari 2018 de eerste textielcontainers volgens de dynamische routeplanning legen.
Geen opmerkingen: