Consument hecht steeds meer waarde aan e-commerceverpakkingen
Onlangs heeft Milieu Centraal haar jaarlijkse rapportage over de resultaten van het Meldpunt Verpakkingen over 2016 gepubliceerd. Bij dit meldpunt kunnen consumenten terecht met vragen, meldingen en ideeën over verpakkingen en milieu. Opvallend is dat in 2016 het aantal meldingen fors is toegenomen. Op basis daarvan kunnen we concluderen dat consumenten steeds meer oog hebben voor duurzame verpakkingen.
De online-retailsector speelt maar een relatief kleine rol binnen de totale verpakkingsmarkt. Toch betreft 19% van de meldingen die bij Meldpunt Verpakkingen zijn binnengekomen klachten over pakketten uit de e-commercebranche. Dit is een sterke groei ten opzichte van 2015, toen dit aandeel nog 6%. Deze meldingen zijn met name gerelateerd aan de hoeveelheid lucht in de verpakkingen, oftewel te grote verzendverpakkingen.
Thuiswinkel.org is uiteraard op de hoogte van het feit dat er vaak overbodige ruimte is in verstuurde pakketten. De belangenvereniging werkt samen met haar leden aan de verdere optimalisering van verpakkingen. Daarbij ligt de focus niet alleen op het terugbrengen van de overbodige ruimte in verpakkingen maar bijvoorbeeld ook op de reductie van plastic in verpakkingen en opvulmateriaal. Inmiddels zijn er al heel wat stappen gezet. Eind van dit jaar hoopt Thuiswinkel.org met een nieuw rapport te komen waarin haar leden concrete handvatten krijgen om de verpakkingen verder te optimaliseren.
“Het belangrijkste doel van een verpakking is de bescherming van het product”, stelt Margreeth Pape, adviseur logistiek en duurzaamheid bij Thuiswinkel.org. “Natuurlijk streven we ernaar om zo min mogelijk verpakkingsmateriaal te gebruiken en om verpakkingen zo duurzaam mogelijk te maken. Wat we echter niet uit het oog mogen verliezen, is dat de milieuschade nog veel hoger ligt als een pakket beschadigd bij de klant wordt afgeleverd. Het is zaak dat bedrijven een goede balans weten te vinden in het optimaal beschermen van het verstuurde product en het minimaliseren van de verpakking.”
De online-retailsector speelt maar een relatief kleine rol binnen de totale verpakkingsmarkt. Toch betreft 19% van de meldingen die bij Meldpunt Verpakkingen zijn binnengekomen klachten over pakketten uit de e-commercebranche. Dit is een sterke groei ten opzichte van 2015, toen dit aandeel nog 6%. Deze meldingen zijn met name gerelateerd aan de hoeveelheid lucht in de verpakkingen, oftewel te grote verzendverpakkingen.
Thuiswinkel.org is uiteraard op de hoogte van het feit dat er vaak overbodige ruimte is in verstuurde pakketten. De belangenvereniging werkt samen met haar leden aan de verdere optimalisering van verpakkingen. Daarbij ligt de focus niet alleen op het terugbrengen van de overbodige ruimte in verpakkingen maar bijvoorbeeld ook op de reductie van plastic in verpakkingen en opvulmateriaal. Inmiddels zijn er al heel wat stappen gezet. Eind van dit jaar hoopt Thuiswinkel.org met een nieuw rapport te komen waarin haar leden concrete handvatten krijgen om de verpakkingen verder te optimaliseren.
“Het belangrijkste doel van een verpakking is de bescherming van het product”, stelt Margreeth Pape, adviseur logistiek en duurzaamheid bij Thuiswinkel.org. “Natuurlijk streven we ernaar om zo min mogelijk verpakkingsmateriaal te gebruiken en om verpakkingen zo duurzaam mogelijk te maken. Wat we echter niet uit het oog mogen verliezen, is dat de milieuschade nog veel hoger ligt als een pakket beschadigd bij de klant wordt afgeleverd. Het is zaak dat bedrijven een goede balans weten te vinden in het optimaal beschermen van het verstuurde product en het minimaliseren van de verpakking.”
Geen opmerkingen: