Full Circle Clothing brengt innovatie naar fashionindustrie met inzicht in circulaire levenscycli van personeelskleding
De Nederlandse start-up Full Circle Clothing brengt een nieuwe vorm van verduurzaming naar de fashionindustrie. Door middel van technologie biedt het organisaties realtime inzicht in de circulaire levenscyclus van personeelskleding. Daarmee zijn zij een van de spelers die voorop lopen om aan de Europese Green Deal wetgeving van 2030 te voldoen.
De innovatie is aanleiding voor de Europese Unie om de start-up financieel te ondersteunen en heeft ertoe geleid dat Vodafone Business de start-up als Fit For the Future erkent.
Bedrijven en organisaties streven naar het behalen van diverse duurzaamheidsdoelstellingen, waar personeelskleding een belangrijk maar veelal vergeten onderdeel van is. Full Circle Clothing stelt organisaties en bedrijven in staat om zich duurzamer te kleden. De start-up ontwerpt kleding met het oog op circulariteit, geproduceerd in Europa en geleverd met een eigen, door derden geverifieerde Life Cycle Analysis, inclusief duurzaamheidsimpact gegevens. Het zorgde in 2022 voor een reductie van 79.000 kg aan CO2, 13.500.000 liter water en werd 1.800 kg katoen van afvalstortplaatsen weggehouden.
De start-up loopt voorop in de fashionindustrie door het trackingsysteem aan duurzaamheidsgegevens te innoveren van QR-codes naar NFC-tags. NFC staat voor Near Field Communication, dat realtime informatie van producten biedt. Samen met software management partner SERITAG ontwikkelt Full Circle Clothing een interface voor de nieuwe NFC-tags in de kleding, wat continu inzicht biedt in onder andere gegevens over de levenscyclus van het kledingstuk, de prijstransparantie, en het materiaalonderhoud. Naast de technologische ontwikkeling houdt Full Circle Clothing ook de circulariteit in stand door oude kledingstukken te recyclen.
Als onderdeel van de Green Deal wetgeving verplicht de Europese Commissie per 2030 dat ieder product voorzien is van een digitaal productpaspoort (DPP); duidelijke, gestructureerde en toegankelijke informatie over de milieu duurzaamheidskenmerken van producten. Dit geldt als onderdeel van de EU-strategie voor duurzaam textiel en ecodesign. Met de koppeling van een interface aan de NFC-tags voorziet Full Circle Clothing ieder kledingstuk van een digitaal productpaspoort en is het op gebied van circulariteit andere fashionpartijen voor.
De innovatie is aanleiding voor de Europese Unie om de start-up financieel te ondersteunen en heeft ertoe geleid dat Vodafone Business de start-up als Fit For the Future erkent.
Bedrijven en organisaties streven naar het behalen van diverse duurzaamheidsdoelstellingen, waar personeelskleding een belangrijk maar veelal vergeten onderdeel van is. Full Circle Clothing stelt organisaties en bedrijven in staat om zich duurzamer te kleden. De start-up ontwerpt kleding met het oog op circulariteit, geproduceerd in Europa en geleverd met een eigen, door derden geverifieerde Life Cycle Analysis, inclusief duurzaamheidsimpact gegevens. Het zorgde in 2022 voor een reductie van 79.000 kg aan CO2, 13.500.000 liter water en werd 1.800 kg katoen van afvalstortplaatsen weggehouden.
De start-up loopt voorop in de fashionindustrie door het trackingsysteem aan duurzaamheidsgegevens te innoveren van QR-codes naar NFC-tags. NFC staat voor Near Field Communication, dat realtime informatie van producten biedt. Samen met software management partner SERITAG ontwikkelt Full Circle Clothing een interface voor de nieuwe NFC-tags in de kleding, wat continu inzicht biedt in onder andere gegevens over de levenscyclus van het kledingstuk, de prijstransparantie, en het materiaalonderhoud. Naast de technologische ontwikkeling houdt Full Circle Clothing ook de circulariteit in stand door oude kledingstukken te recyclen.
Als onderdeel van de Green Deal wetgeving verplicht de Europese Commissie per 2030 dat ieder product voorzien is van een digitaal productpaspoort (DPP); duidelijke, gestructureerde en toegankelijke informatie over de milieu duurzaamheidskenmerken van producten. Dit geldt als onderdeel van de EU-strategie voor duurzaam textiel en ecodesign. Met de koppeling van een interface aan de NFC-tags voorziet Full Circle Clothing ieder kledingstuk van een digitaal productpaspoort en is het op gebied van circulariteit andere fashionpartijen voor.
Geen opmerkingen: