'Plastic-heffing mist zijn doel'
De plastic-heffing op wegwerpplastic in verpakkingen in supermarkten, schiet zijn doel voorlopig voorbij. Dat zeggen deskundigen.
De heffing is in eerste instantie bedoeld om consumenten meer bewust te maken van de hoeveelheid plasticafval, maar het effect is beperkt, denkt Dirk Mulder (ING).
De plastic-heffing vind je terug op je kassabon onder de naam Heffing SUP, waarbij SUP staat voor Single Use Plastics, oftewel eenmalige plastic verpakkingen.
Het gaat dan om bijvoorbeeld bekers voor koffie die je afhaalt en verpakkingen voor producten, zoals kant-en-klare salades en ijskoffie, die je meteen kunt opeten of drinken.
De overheid adviseerde een heffing van tussen de 5 en 50 eurocent, maar onder meer Albert Heijn, Jumbo en Aldi houden het op 5 eurocent en Plus en Lidl doen zelfs het minimale en komen niet verder dan 1 eurocent.
De heffing is in eerste instantie bedoeld om consumenten meer bewust te maken van de hoeveelheid plasticafval, maar het effect is beperkt, denkt Dirk Mulder (ING).
De plastic-heffing vind je terug op je kassabon onder de naam Heffing SUP, waarbij SUP staat voor Single Use Plastics, oftewel eenmalige plastic verpakkingen.
Het gaat dan om bijvoorbeeld bekers voor koffie die je afhaalt en verpakkingen voor producten, zoals kant-en-klare salades en ijskoffie, die je meteen kunt opeten of drinken.
De overheid adviseerde een heffing van tussen de 5 en 50 eurocent, maar onder meer Albert Heijn, Jumbo en Aldi houden het op 5 eurocent en Plus en Lidl doen zelfs het minimale en komen niet verder dan 1 eurocent.
Geen opmerkingen: