Milieuadvocaten dienen klacht in bij AFM tegen Ahold Delhaize
Op donderdag 18 november om 10 uur ’s ochtends zal de internationale organisatie van milieuadvocaten ClientEarth samen met de in Amsterdam gevestigde Plastic Soup Foundation bij de Autoriteit Financiële Markten een klacht indienen tegen Ahold Delhaize. Dit is het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn, de grootste supermarkt van Nederland.
Volgens de milieuorganisaties rapporteert Ahold Delhaize in zijn jaarverslag onvoldoende over het gebruik van plastic verpakkingen. Hiermee overtreedt de multinational EU-richtlijn 2014/95, de Non-Financial Reporting Directive (NFRD). De NFRD bepaalt dat bedrijven verslag moeten doen van de impact van hun activiteiten op het milieu en van de risico’s die ze in dat verband lopen.
ClientEarth en Plastic Soup Foundation verzoeken de AFM om Ahold Delhaize aan te spreken op de gebrekkige verslaglegging en op te roepen om de ontbrekende informatie over het plasticgebruik zo snel mogelijk te publiceren. Zie hier de link naar de klacht zoals die wordt ingediend bij de AFM. De link zal meteen na afloop van het embargo werken. Op verzoek kan voordien al een pdf-bestand worden toegezonden.
ClientEarth noemt deze zaak uniek: in Nederland is dit de allereerste publiekelijk ingediende klacht tegen een bedrijf wegens gebrekkige niet-financiële informatievoorziening. De Autoriteit Financiële Markten (AFM), verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de NFRD, heeft eerder dit jaar in een rapport al geconcludeerd dat ondernemingen meer inzicht moeten geven in de niet-financiële aspecten van hun bedrijfsvoering.
Gezien de grote impact van plastic op het milieu is Ahold Delhaize volgens de NFRD verplicht daarover te rapporteren. Aangezien Ahold Delhaize dat niet doet, loopt de multinational het risico een misleidend beeld te schetsen over de risico’s op lange termijn.
Zowel plasticproductie als -afvalverwerking vormen een bedreiging voor het behalen van de klimaatdoelstellingen, en beursfondsen zullen in toenemende mate worden beoordeeld op de negatieve gevolgen van plasticgebruik. Het zal steeds risicovoller worden om te investeren in beursgenoteerde supermarktketens en andere grootverbruikers van plastic die in hun beleid onvoldoende rekening houden met de negatieve gevolgen van overmatig plasticgebruik.
Volgens de milieuorganisaties rapporteert Ahold Delhaize in zijn jaarverslag onvoldoende over het gebruik van plastic verpakkingen. Hiermee overtreedt de multinational EU-richtlijn 2014/95, de Non-Financial Reporting Directive (NFRD). De NFRD bepaalt dat bedrijven verslag moeten doen van de impact van hun activiteiten op het milieu en van de risico’s die ze in dat verband lopen.
ClientEarth en Plastic Soup Foundation verzoeken de AFM om Ahold Delhaize aan te spreken op de gebrekkige verslaglegging en op te roepen om de ontbrekende informatie over het plasticgebruik zo snel mogelijk te publiceren. Zie hier de link naar de klacht zoals die wordt ingediend bij de AFM. De link zal meteen na afloop van het embargo werken. Op verzoek kan voordien al een pdf-bestand worden toegezonden.
ClientEarth noemt deze zaak uniek: in Nederland is dit de allereerste publiekelijk ingediende klacht tegen een bedrijf wegens gebrekkige niet-financiële informatievoorziening. De Autoriteit Financiële Markten (AFM), verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de NFRD, heeft eerder dit jaar in een rapport al geconcludeerd dat ondernemingen meer inzicht moeten geven in de niet-financiële aspecten van hun bedrijfsvoering.
Gezien de grote impact van plastic op het milieu is Ahold Delhaize volgens de NFRD verplicht daarover te rapporteren. Aangezien Ahold Delhaize dat niet doet, loopt de multinational het risico een misleidend beeld te schetsen over de risico’s op lange termijn.
Zowel plasticproductie als -afvalverwerking vormen een bedreiging voor het behalen van de klimaatdoelstellingen, en beursfondsen zullen in toenemende mate worden beoordeeld op de negatieve gevolgen van plasticgebruik. Het zal steeds risicovoller worden om te investeren in beursgenoteerde supermarktketens en andere grootverbruikers van plastic die in hun beleid onvoldoende rekening houden met de negatieve gevolgen van overmatig plasticgebruik.
Geen opmerkingen: