P&G zet stappen in vermindering van virgin plastic
Procter & Gamble kondigt haar meest recente stappen aan op het gebied van verpakkingscirculariteit in Europa.
Op het gebied van verpakkingen stelt het bedrijf zich ten doel om het gebruik van virgin plastic met 50 procent te verminderen en tegen 2030 voor alle merken alleen nog recyclebare of herbruikbare verpakkingen te gebruiken.
Om deze ambitie waar te maken kijkt P&G onder andere naar materiaalkeuze en de samenstelling van de verpakkingen. Het bedrijf hanteert hierbij het principe van verminderen, hergebruiken en recyclen. In Nederland worden voor diverse merken grote veranderingen doorgevoerd. Voor een deel van de P&G-producten wordt overgestapt op een verpakking van een alternatief materiaal, om het gebruik van plastic te verminderen. Bij scheermerken Gillette en Venus worden alle scheersystemen nu bijvoorbeeld verpakt in volledig kartonnen verpakkingen.
Voor verschillende productgroepen is het gebruik van een kartonnen verpakking echter geen optie, zoals voor vloeibare wasmiddelen. In het kader van de circulaire economie wordt voor deze productgroepen ingezet op het gebruik van recyclebaar plastic. Zo worden de zakken waarin Ariel pods verpakt zijn deze zomer vervangen door een recyclebare zak. Waar de huidige zak nog uit meer laags, niet-recyclebaar plastic bestaat, zal de nieuwe zak bestaan uit slechts één laag volledig recyclebaar plastic. Een significante omslag, die ook wordt gemaakt voor de verpakkingen van Dreft vaatwascapsules. Daarnaast zullen de tubes van Oral-B tandpasta worden aangepast naar een tube van HDPE (kunststof), zodat de tandpastatubes van duizenden huishoudens gerecycled kunnen worden.
Tot slot wordt een deel van de verpakkingen gemaakt met gerecycled plastic (PCR). De flessen Ariel wasmiddel en de gekleurde flessen Lenor wasverzachter bestaan op dit moment al tot 50% uit gerecycled plastic. De transparante flessen Lenor wasverzachter en een groot deel van de flessen Dreft afwasmiddel worden zelfs al van 100% gerecycled plastic gemaakt.
Op het gebied van verpakkingen stelt het bedrijf zich ten doel om het gebruik van virgin plastic met 50 procent te verminderen en tegen 2030 voor alle merken alleen nog recyclebare of herbruikbare verpakkingen te gebruiken.
Om deze ambitie waar te maken kijkt P&G onder andere naar materiaalkeuze en de samenstelling van de verpakkingen. Het bedrijf hanteert hierbij het principe van verminderen, hergebruiken en recyclen. In Nederland worden voor diverse merken grote veranderingen doorgevoerd. Voor een deel van de P&G-producten wordt overgestapt op een verpakking van een alternatief materiaal, om het gebruik van plastic te verminderen. Bij scheermerken Gillette en Venus worden alle scheersystemen nu bijvoorbeeld verpakt in volledig kartonnen verpakkingen.
Voor verschillende productgroepen is het gebruik van een kartonnen verpakking echter geen optie, zoals voor vloeibare wasmiddelen. In het kader van de circulaire economie wordt voor deze productgroepen ingezet op het gebruik van recyclebaar plastic. Zo worden de zakken waarin Ariel pods verpakt zijn deze zomer vervangen door een recyclebare zak. Waar de huidige zak nog uit meer laags, niet-recyclebaar plastic bestaat, zal de nieuwe zak bestaan uit slechts één laag volledig recyclebaar plastic. Een significante omslag, die ook wordt gemaakt voor de verpakkingen van Dreft vaatwascapsules. Daarnaast zullen de tubes van Oral-B tandpasta worden aangepast naar een tube van HDPE (kunststof), zodat de tandpastatubes van duizenden huishoudens gerecycled kunnen worden.
Tot slot wordt een deel van de verpakkingen gemaakt met gerecycled plastic (PCR). De flessen Ariel wasmiddel en de gekleurde flessen Lenor wasverzachter bestaan op dit moment al tot 50% uit gerecycled plastic. De transparante flessen Lenor wasverzachter en een groot deel van de flessen Dreft afwasmiddel worden zelfs al van 100% gerecycled plastic gemaakt.
Geen opmerkingen: