Nederlanders gebruiken jaarlijks 26 miljard plastic voedselverpakkingen
Nederlanders gebruiken jaarlijks circa 26 miljard plastic voedselverpakkingen en de trend wijst op een verdere stijging. Echter als consumenten hun gebruik met vijf verpakkingen per jaar verminderen, kan dit de groei tot stilstand brengen. Dit blijkt uit een analyse van het ING Economisch Bureau.
Daarnaast is een grote rol weggelegd voor voedingsproducenten, supermarkten en speciaalzaken. Er zijn namelijk meerdere manieren om via reductie van de hoeveelheid materiaal en slimme materiaalkeuzes tot betere verpakkingen te komen. Geen enkele hiervan is op zichzelf volledig in staat om de diverse problemen die plastic met zich meebrengt te verhelpen. Dat maakt een combinatie van oplossingen noodzakelijk.
Uit de berekeningen van de ING-economen blijkt dat Nederlanders jaarlijks 26 miljard plastic voedselverpakkingen gebruiken. Per Nederlander zijn dat ruim 1.500 stuks per jaar en zo’n vier per dag. Plastic draagt bij aan de houdbaarheid, voedselveiligheid en het gebruiksgemak van producten en is mede daardoor het meest gebruikte verpakkingsmateriaal voor voedingsmiddelen. De voedingssector heeft dan ook een groot aandeel in het totale plastic gebruik. Van de in totaal ruim 500 miljoen kilo plastic verpakkingsmateriaal die in Nederland jaarlijks op de markt komt, is ruim 40 procent bestemd voor voedingsmiddelen en dranken.
Als er niets verandert blijft het totale aantal plastic verpakkingen in Nederland volgens ING stijgen. Bevolkingsgroei zorgt namelijk voor een toename van circa 100 miljoen stuks per jaar tot aan 2023. Daarnaast neemt het gebruik per persoon toe doordat er meer voorbewerkte verse producten, kleine verpakkingen voor eenpersoonshuishoudens en gemaksproducten voor onderweg worden gekocht.
De sleutel voor verandering ligt deels in de handen van de consument. Als consumenten jaarlijks vijf plastic verpakkingen minder zouden gebruiken, kan dit de groei van het aantal plastic verpakkingen stuiten. Voor een daadwerkelijke krimp van het totaal is op zijn minst een daling van meer dan vijf stuks per Nederlander nodig. Minderen blijkt in de praktijk lastig omdat het vaak ten koste van een stukje gemak gaat.
Voedingsproducenten en retailers kunnen op meerdere manieren toewerken naar minder plastic en betere plastic verpakkingen. Een vaak toegepaste manier is om steeds lichtere verpakkingen te gebruiken. Zo is het gewicht van sommige flessen in vijftig jaar tijd met de helft gedaald. Verder liggen er mogelijkheden in het gebruik van gerecycled plastic in plaats van nieuw plastic, in de overstap naar bio-based plastic en de toepassing van herbruikbare verpakkingen. Daarnaast kunnen aanpassingen aan het ontwerp en het gebruikte soort plastic recycling bevorderen. Stuk voor stuk helpen deze manieren om de milieudruk van plastic te verkleinen en de afhankelijkheid van olie en gas te verminderen.
Daarnaast is een grote rol weggelegd voor voedingsproducenten, supermarkten en speciaalzaken. Er zijn namelijk meerdere manieren om via reductie van de hoeveelheid materiaal en slimme materiaalkeuzes tot betere verpakkingen te komen. Geen enkele hiervan is op zichzelf volledig in staat om de diverse problemen die plastic met zich meebrengt te verhelpen. Dat maakt een combinatie van oplossingen noodzakelijk.
Uit de berekeningen van de ING-economen blijkt dat Nederlanders jaarlijks 26 miljard plastic voedselverpakkingen gebruiken. Per Nederlander zijn dat ruim 1.500 stuks per jaar en zo’n vier per dag. Plastic draagt bij aan de houdbaarheid, voedselveiligheid en het gebruiksgemak van producten en is mede daardoor het meest gebruikte verpakkingsmateriaal voor voedingsmiddelen. De voedingssector heeft dan ook een groot aandeel in het totale plastic gebruik. Van de in totaal ruim 500 miljoen kilo plastic verpakkingsmateriaal die in Nederland jaarlijks op de markt komt, is ruim 40 procent bestemd voor voedingsmiddelen en dranken.
Als er niets verandert blijft het totale aantal plastic verpakkingen in Nederland volgens ING stijgen. Bevolkingsgroei zorgt namelijk voor een toename van circa 100 miljoen stuks per jaar tot aan 2023. Daarnaast neemt het gebruik per persoon toe doordat er meer voorbewerkte verse producten, kleine verpakkingen voor eenpersoonshuishoudens en gemaksproducten voor onderweg worden gekocht.
De sleutel voor verandering ligt deels in de handen van de consument. Als consumenten jaarlijks vijf plastic verpakkingen minder zouden gebruiken, kan dit de groei van het aantal plastic verpakkingen stuiten. Voor een daadwerkelijke krimp van het totaal is op zijn minst een daling van meer dan vijf stuks per Nederlander nodig. Minderen blijkt in de praktijk lastig omdat het vaak ten koste van een stukje gemak gaat.
Voedingsproducenten en retailers kunnen op meerdere manieren toewerken naar minder plastic en betere plastic verpakkingen. Een vaak toegepaste manier is om steeds lichtere verpakkingen te gebruiken. Zo is het gewicht van sommige flessen in vijftig jaar tijd met de helft gedaald. Verder liggen er mogelijkheden in het gebruik van gerecycled plastic in plaats van nieuw plastic, in de overstap naar bio-based plastic en de toepassing van herbruikbare verpakkingen. Daarnaast kunnen aanpassingen aan het ontwerp en het gebruikte soort plastic recycling bevorderen. Stuk voor stuk helpen deze manieren om de milieudruk van plastic te verkleinen en de afhankelijkheid van olie en gas te verminderen.
Geen opmerkingen: