Lagere recyclingbijdrage voor auto’s en autobatterijen per 2020
De recyclingbijdrage voor nieuwe personen- en lichte bedrijfswagens per 1 januari 2020 is 35 euro. Daarmee daalt het bedrag met 2,50 per nieuw verkocht voertuig. Deze daling komt volgens ARN, de organisatie die in Nederland namens de autobranche uitvoering geeft aan de producentenverantwoordelijkheid, door efficiëntiemaatregelen in de autorecyclingketen. Ook de beheerbijdragen voor Li-ion batterijen voor hybride en vol-elektrische auto’s gaan omlaag.
Autorecycling is in Nederland goed geregeld. Van elke afgedankte auto kon vorig jaar 98,4 procent duurzaam worden gerecycled. De recyclingbijdrage op auto’s maakt het mogelijk om aan de wettelijke verplichting van minimaal 95 procent autorecycling inclusief hergebruik te voldoen. ARN werkt hiervoor samen met ruim 300 bedrijven: autodemontagebedrijven, shredderbedrijven, inzamelbedrijven en recyclingbedrijven.
Het percentage nieuw verkochte auto’s met een (deels) elektrische aandrijving stijgt. In Nederland is het aantal elektrische voertuigen in een jaar tijd verdubbeld. Op termijn moeten deze batterijen op een duurzame manier worden gerecycled. Door schaalvergroting, technologische ontwikkelingen en door second-use toepassingen van Li-ion batterijen zijn de kosten hiervan gedaald. De wettelijke eis van minimaal 50% hergebruik van de Li-ion batterij is ook ruimschoots behaald, met name door second-use toepassing van een groot deel van de afgedankte batterijen. Dat betekent dat ook de beheerbijdragen voor Li-ion batterijen voor hybride en vol-elektrische auto’s gemiddeld met circa 10% kunnen dalen.
Autorecycling is in Nederland goed geregeld. Van elke afgedankte auto kon vorig jaar 98,4 procent duurzaam worden gerecycled. De recyclingbijdrage op auto’s maakt het mogelijk om aan de wettelijke verplichting van minimaal 95 procent autorecycling inclusief hergebruik te voldoen. ARN werkt hiervoor samen met ruim 300 bedrijven: autodemontagebedrijven, shredderbedrijven, inzamelbedrijven en recyclingbedrijven.
Het percentage nieuw verkochte auto’s met een (deels) elektrische aandrijving stijgt. In Nederland is het aantal elektrische voertuigen in een jaar tijd verdubbeld. Op termijn moeten deze batterijen op een duurzame manier worden gerecycled. Door schaalvergroting, technologische ontwikkelingen en door second-use toepassingen van Li-ion batterijen zijn de kosten hiervan gedaald. De wettelijke eis van minimaal 50% hergebruik van de Li-ion batterij is ook ruimschoots behaald, met name door second-use toepassing van een groot deel van de afgedankte batterijen. Dat betekent dat ook de beheerbijdragen voor Li-ion batterijen voor hybride en vol-elektrische auto’s gemiddeld met circa 10% kunnen dalen.
Geen opmerkingen: