Importbelasting tast Europese afvalmarkt aan
Een importbelasting zal de afvalmarkt in Noordwest-Europa ontregelen, vrezen recyclingmanagers in Duitsland en Groot-Brittanniƫ. Niet alleen gaan landen weer meer storten in eigen land. Een deel van het afval zal stromen in andere landen verdringen en zo het Europese speelveld verstoren.
Een Nederlandse importheffing gaat de export naar ons land voor andere EU-lidstaten een stuk duurder maken. Britse afvalbedrijven zullen hun restafval en sorteerresiduen dan niet meer naar ons land uitvoeren, maar in eigen land weer naar de stortplaats brengen. Dat voorziet Jarno Stet, secretaris van de National Association of Waste Disposal Officers (NAWDO). De leden van deze vereniging beheren verwerkingscontracten en doen aanbestedingen van afval- en recyclingcontracten van Britse overheden en afvalsamenwerkingsverbanden, onder meer voor export van afval. “In een aantal regio’s in Groot-BrittanniĆ« concurreert storten al scherp met export en er is te weinig verbrandingscapaciteit”, zegt Stet. “De stortheffing die ons land in 1996 ingevoerd heeft, is flink opgelopen, waardoor nog maar 17 procent van het restafval wordt gestort. Dat aandeel zal weer stijgen als de export naar Nederland ophoudt. Storten van brandbaar afval is niet alleen kostbaar. Uit milieuoogpunt is het ongewenst vanwege de emissies van methaan, benzeen en percolaatwater, dat grondwater kan verontreinigen. Als milieuman maak ik me daar grote zorgen over. Terwijl er hoogwaardige afvalenergiecentrales met beschikbare capaciteit in Nederland staan. De beste bestemming voor niet-recyclebaar brandbaar restafval blijft omzetten in energie.”
Stet waarschuwt dat een Nederlandse importheffing de afvalmarkt in heel Noordwest-Europa kan aantasten. “In Groot-BrittanniĆ« zal weer veel meer worden gestort. Een klein deel van het afval zal naar andere landen gaan, waar capaciteit aanwezig is of wordt uitgebreid en waar de verwerking goedkoper is. De nationale afvalmarkten staan allemaal in meer of mindere mate met elkaar in verbinding. Afval zal alle kanten opgaan en op die manier het Europese speelveld verstoren. Het Britse afval zal bijvoorbeeld afval in Duitsland en Zweden verdringen, als partijen bereid zijn om meer te betalen dan lokale spelers of als de samenstelling van het Britse afval aantrekkelijker is dan afvalstromen uit het land zelf. En je praat over grote volumes.”
Een Nederlandse importheffing gaat de export naar ons land voor andere EU-lidstaten een stuk duurder maken. Britse afvalbedrijven zullen hun restafval en sorteerresiduen dan niet meer naar ons land uitvoeren, maar in eigen land weer naar de stortplaats brengen. Dat voorziet Jarno Stet, secretaris van de National Association of Waste Disposal Officers (NAWDO). De leden van deze vereniging beheren verwerkingscontracten en doen aanbestedingen van afval- en recyclingcontracten van Britse overheden en afvalsamenwerkingsverbanden, onder meer voor export van afval. “In een aantal regio’s in Groot-BrittanniĆ« concurreert storten al scherp met export en er is te weinig verbrandingscapaciteit”, zegt Stet. “De stortheffing die ons land in 1996 ingevoerd heeft, is flink opgelopen, waardoor nog maar 17 procent van het restafval wordt gestort. Dat aandeel zal weer stijgen als de export naar Nederland ophoudt. Storten van brandbaar afval is niet alleen kostbaar. Uit milieuoogpunt is het ongewenst vanwege de emissies van methaan, benzeen en percolaatwater, dat grondwater kan verontreinigen. Als milieuman maak ik me daar grote zorgen over. Terwijl er hoogwaardige afvalenergiecentrales met beschikbare capaciteit in Nederland staan. De beste bestemming voor niet-recyclebaar brandbaar restafval blijft omzetten in energie.”
Stet waarschuwt dat een Nederlandse importheffing de afvalmarkt in heel Noordwest-Europa kan aantasten. “In Groot-BrittanniĆ« zal weer veel meer worden gestort. Een klein deel van het afval zal naar andere landen gaan, waar capaciteit aanwezig is of wordt uitgebreid en waar de verwerking goedkoper is. De nationale afvalmarkten staan allemaal in meer of mindere mate met elkaar in verbinding. Afval zal alle kanten opgaan en op die manier het Europese speelveld verstoren. Het Britse afval zal bijvoorbeeld afval in Duitsland en Zweden verdringen, als partijen bereid zijn om meer te betalen dan lokale spelers of als de samenstelling van het Britse afval aantrekkelijker is dan afvalstromen uit het land zelf. En je praat over grote volumes.”
Geen opmerkingen: