75 procent Nederlanders kent ‘circulaire economie’ niet
75 procent van de Nederlanders heeft nog nooit gehoord van de circulaire economie. 9 procent geeft aan precies te weten wat deze term inhoudt. Dit blijkt uit onderzoek van ABN AMRO onder ruim 1.000 Nederlanders.
Opvallend is dat zeven op de tien Nederlanders het uitgeput raken van grondstoffen wel degelijk als een probleem ervaren. Na uitleg over wat de circulaire economie inhoudt, verwacht de helft van de Nederlanders hier binnen vijf jaar wel een bijdrage aan te gaan leveren.
ABN AMRO verwacht dat er de komende jaren steeds meer initiatieven ontstaan waarbij consumenten gaan betalen voor het gebruik van producten in de vorm van een abonnement. Bijna de helft van de Nederlanders verwacht dat dit model bijdraagt aan een duurzamere wereld en een derde denkt hiervan in de toekomst gebruik te maken. Bovendien denkt een kwart van de consumenten dat producten goedkoper worden door dit concept. De consumenten zien meer voordelen: de meest genoemde zijn dat zij niet voor de aanschaf van producten hoeven te betalen en deze voortdurend worden onderhouden, gevolgd door de positieve effecten voor het milieu. Vooral auto’s en wasmachines zijn producten waarvan de consument verwacht ze binnen vijf jaar in bruikleen te hebben. Een derde denkt dan niet langer zelf een auto in bezit te hebben en bijna een kwart denkt tegen die tijd een wasmachine in bruikleen te hebben. Het minst populair zijn kleding of het in bruikleen nemen van een matras of laptop. Overheid en bedrijfsleven spelen volgens de Nederlandse consument een cruciale rol: volgens bijna driekwart moeten vooral zij samenwerken om de circulaire economie van de grond te krijgen.
Opvallend is dat zeven op de tien Nederlanders het uitgeput raken van grondstoffen wel degelijk als een probleem ervaren. Na uitleg over wat de circulaire economie inhoudt, verwacht de helft van de Nederlanders hier binnen vijf jaar wel een bijdrage aan te gaan leveren.
ABN AMRO verwacht dat er de komende jaren steeds meer initiatieven ontstaan waarbij consumenten gaan betalen voor het gebruik van producten in de vorm van een abonnement. Bijna de helft van de Nederlanders verwacht dat dit model bijdraagt aan een duurzamere wereld en een derde denkt hiervan in de toekomst gebruik te maken. Bovendien denkt een kwart van de consumenten dat producten goedkoper worden door dit concept. De consumenten zien meer voordelen: de meest genoemde zijn dat zij niet voor de aanschaf van producten hoeven te betalen en deze voortdurend worden onderhouden, gevolgd door de positieve effecten voor het milieu. Vooral auto’s en wasmachines zijn producten waarvan de consument verwacht ze binnen vijf jaar in bruikleen te hebben. Een derde denkt dan niet langer zelf een auto in bezit te hebben en bijna een kwart denkt tegen die tijd een wasmachine in bruikleen te hebben. Het minst populair zijn kleding of het in bruikleen nemen van een matras of laptop. Overheid en bedrijfsleven spelen volgens de Nederlandse consument een cruciale rol: volgens bijna driekwart moeten vooral zij samenwerken om de circulaire economie van de grond te krijgen.
Geen opmerkingen: