Ads Top

In welke afvalbak gooi ik dit stuk afval?

In welke afvalbak gooi ik dit stuk afval? Het is de meest gestelde vraag voor mensen die afval willen scheiden voor een beter milieu. Maar uitzoeken wat in welke afvalbak hoort, dat is soms best een karweitje. Rick Buiten van Sitio IT bedacht daarom de EcoScan. Een app die een foto van het afval maakt en vervolgens vertelt in welke prullenbak je het kunt gooien.

Een papierbak, een GFT-bak, een bak voor plastic afval en eentje voor restafval. Afval scheiden is hot, maar veel mensen vinden het te ingewikkeld of te veel werk. Vaak omdat verpakkingsmateriaal uit meerdere soorten materialen bestaat. En tsja, hoe bepaal je dan in welke afvalbak het hoort?

En dat is nog de eenvoudige variant, want de burger die zijn afval weg brengt naar het afvalscheidingsstation krijgt te maken met gemiddeld tien tot vijftien verschillende containers voor evenzoveel verschillende soorten afval. Zo ook Rick Buiten. ‘Ik stond daar met het afval in mijn handen en elke keer vroeg ik me af ‘In welke container hoort dit nu weer?’. Dat was best wel een eye-opener. Zomaar iets ergens in een container gooien is er niet bij, want de medewerkers zien er streng op toe dat het op de juiste manier gebeurt. Terecht overigens’, vindt Rick.

‘Feit blijft wel dat het weggooien van afval onnodig tijd in beslag neemt en nogal een uitzoekklus kan zijn als je veel en verschillend afval hebt. Natuurlijk kom je er uiteindelijk wel uit met hulp van de medewerkers, maar die hebben vaak al de handen vol en zijn continue druk bezig.’

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.