Rotterdam heeft Nederlandse primeur met 100% gerecycled asfalt
In Rotterdam wordt vandaag als eerste gemeente in Nederland 100% gerecycled asfalt toegepast in de onder-, tussen- én deklaag van een verhardingsconstructie op fietspaden. Een primeur. Het gerecyclede asfalt biedt vele economische én ecologische voordelen. Door een nieuwe productiemethode en het gebruik van een bio-based verjongingsmiddel zijn de eigenschappen volledig gelijkwaardig aan gewoon asfalt. Wethouder Pex Langenberg (o.a. Duurzaamheid): “Het is een prachtig circulair proces, met als resultaat asfalt dat inzetbaar is voor een groot aantal wegen in stad en haven.”
Het 100% gerecyclede asfalt is tot stand gekomen doordat Havenbedrijf Rotterdam, gemeente Rotterdam, KWS Infra en Arizona Chemicals hieraan hebben samengewerkt. Door de toepassing van een additief van Arizona Chemical, kunnen de volledige eigenschappen van verouderd asfalt worden hersteld. De grondstoffen hiervoor worden verkregen uit restproducten van naaldbomen die voor de papierindustrie zijn gebruikt. Het verouderde asfalt wordt bovendien lokaal gesorteerd. Zo komt het voor dat asfalt van Rotterdam Zuid nu in Noord een tweede leven krijgt!
KWS (een VolkerWessels onderneming) heeft veel ervaring met het ontwikkelen van duurzame en slimme oplossingen in de wegenbouw. Het bedrijf, dat eerder met het concept PlasticRoad internationaal hoge ogen gooide, houdt zorgvuldig in de gaten of de gewenste kwaliteit wordt behaald bij het toepassen van vernieuwende producten. De eerste onderzoeksresultaten zijn positief.
Het fietspad loopt in het deelgebied Merwe-Vierhavens (M4H) van Stadshavens Rotterdam. Niet zo vreemd dat voor deze locatie is gekozen. Eind 2014 is hier al het zogenaamde Lab op Straat aangelegd: een test- en showstraat waar bedrijfsleven, overheid en kennisinstituten heel concreet samenwerken aan het verduurzamen van onze wereldhavenstad. Op een totale lengte van zo’n 120 meter testen de partijen innovatief straatmeubilair zoals een lichtgevende bank en een sprekende prullenbak. Maar ook een vernieuwend wegdek en een duurzame wegfundering. Lab op straat wordt elk jaar uitgebreid cq. aangepast met de meest actuele innovaties. De producten worden gedurende zes jaar gemonitord door de Hogeschool Rotterdam. Als innovaties hier goed werken, dan kunnen ze direct elders in Rotterdam worden toegepast.
Marktpartijen, het Havenbedrijf Rotterdam en de gemeente Rotterdam realiseren bijzondere, innovatieve woon- en werkgebieden in Stadshavens Rotterdam met als doel de economische structuur van stad en haven verder te versterken. Door de verschuiving van de havenindustrie naar het westen is in RDM Rotterdam en Merwe-Vierhavens (M4H) ruimte ontstaan voor een sterk groeiend innovatie-ecosysteem voor de maakindustrie; we noemen dit het Rotterdam Innovation District. Het Innovation District biedt mentale en fysieke ruimte aan ondernemers en investeerders, zodat zij een bijdrage kunnen leveren aan de bloei van de nieuwe economie die hier ontstaat.
Rotterdam bedenkt het, maakt het, levert het. Rotterdam. Make it Happen.
Het 100% gerecyclede asfalt is tot stand gekomen doordat Havenbedrijf Rotterdam, gemeente Rotterdam, KWS Infra en Arizona Chemicals hieraan hebben samengewerkt. Door de toepassing van een additief van Arizona Chemical, kunnen de volledige eigenschappen van verouderd asfalt worden hersteld. De grondstoffen hiervoor worden verkregen uit restproducten van naaldbomen die voor de papierindustrie zijn gebruikt. Het verouderde asfalt wordt bovendien lokaal gesorteerd. Zo komt het voor dat asfalt van Rotterdam Zuid nu in Noord een tweede leven krijgt!
KWS (een VolkerWessels onderneming) heeft veel ervaring met het ontwikkelen van duurzame en slimme oplossingen in de wegenbouw. Het bedrijf, dat eerder met het concept PlasticRoad internationaal hoge ogen gooide, houdt zorgvuldig in de gaten of de gewenste kwaliteit wordt behaald bij het toepassen van vernieuwende producten. De eerste onderzoeksresultaten zijn positief.
Het fietspad loopt in het deelgebied Merwe-Vierhavens (M4H) van Stadshavens Rotterdam. Niet zo vreemd dat voor deze locatie is gekozen. Eind 2014 is hier al het zogenaamde Lab op Straat aangelegd: een test- en showstraat waar bedrijfsleven, overheid en kennisinstituten heel concreet samenwerken aan het verduurzamen van onze wereldhavenstad. Op een totale lengte van zo’n 120 meter testen de partijen innovatief straatmeubilair zoals een lichtgevende bank en een sprekende prullenbak. Maar ook een vernieuwend wegdek en een duurzame wegfundering. Lab op straat wordt elk jaar uitgebreid cq. aangepast met de meest actuele innovaties. De producten worden gedurende zes jaar gemonitord door de Hogeschool Rotterdam. Als innovaties hier goed werken, dan kunnen ze direct elders in Rotterdam worden toegepast.
Marktpartijen, het Havenbedrijf Rotterdam en de gemeente Rotterdam realiseren bijzondere, innovatieve woon- en werkgebieden in Stadshavens Rotterdam met als doel de economische structuur van stad en haven verder te versterken. Door de verschuiving van de havenindustrie naar het westen is in RDM Rotterdam en Merwe-Vierhavens (M4H) ruimte ontstaan voor een sterk groeiend innovatie-ecosysteem voor de maakindustrie; we noemen dit het Rotterdam Innovation District. Het Innovation District biedt mentale en fysieke ruimte aan ondernemers en investeerders, zodat zij een bijdrage kunnen leveren aan de bloei van de nieuwe economie die hier ontstaat.
Rotterdam bedenkt het, maakt het, levert het. Rotterdam. Make it Happen.
Geen opmerkingen: