Minder plastic tasjes door beprijzing en bewustwording
Met een combinatie van beprijzing en goede communicatie, kan een grote vermindering worden bereikt van het aantal plastic tasjes dat winkels uitdelen. Een pilot van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) en de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) leverde een forse daling op van het aantal uitgegeven tasjes per aankoop, variërend van 48 tot zelfs 77 procent. Ook werden significante dalingen behaald in het aantal gratis tassen per aankoop. In 2012 werden tussen de 57 en 95 procent gratis tassen uitgegeven; in de pilotperiode in 2013 lag dat getal op 4 tot 31 procent.
Het KIDV en de RND maakten deze resultaten dinsdag bekend. Van 10 oktober tot eind december 2013 voerden de twee organisaties de pilot 'Mag het een tasje minder zijn?' uit om te onderzoeken of beprijzing van plastic tassen de uitgifte van het aantal tassen in winkels vermindert. Ook werd onderzocht of beprijzing van draagtassen het gedrag van consumenten bij het winkelen beïnvloedt. De pilot is een onderdeel van de Raamovereenkomst Verpakkingen 2013-2022, waarin de overheid en het verpakkend bedrijfsleven afspraken hebben gemaakt over de inzameling en het hergebruik van verpakkingsmaterialen.
'Mag het een tasje minder zijn?' werd uitgevoerd in drie gemeenten (Deventer, Tilburg en Zoetermeer) en er deden negen winkelketens mee: Blokker, Bart Smit, Intertoys, Intergamma, Kruidvat, Hema, C&A, V&D en Zeeman. Deze winkels vroegen hun klanten zelf een tas mee te nemen en benadrukten het belang van hergebruik van plastic tassen. Als klanten in de winkel toch een tas wilden hebben, vroegen de winkeliers voor middelgrote en grote tassen minimaal 10 cent per tas. De kleinste tassen werden nog wel gratis verstrekt, maar alleen als klanten daar expliciet om vroegen. De pilot werd ondersteund door een gerichte communicatiecampagne, gericht op zowel klanten als winkelmedewerkers.
Het KIDV en de RND maakten deze resultaten dinsdag bekend. Van 10 oktober tot eind december 2013 voerden de twee organisaties de pilot 'Mag het een tasje minder zijn?' uit om te onderzoeken of beprijzing van plastic tassen de uitgifte van het aantal tassen in winkels vermindert. Ook werd onderzocht of beprijzing van draagtassen het gedrag van consumenten bij het winkelen beïnvloedt. De pilot is een onderdeel van de Raamovereenkomst Verpakkingen 2013-2022, waarin de overheid en het verpakkend bedrijfsleven afspraken hebben gemaakt over de inzameling en het hergebruik van verpakkingsmaterialen.
'Mag het een tasje minder zijn?' werd uitgevoerd in drie gemeenten (Deventer, Tilburg en Zoetermeer) en er deden negen winkelketens mee: Blokker, Bart Smit, Intertoys, Intergamma, Kruidvat, Hema, C&A, V&D en Zeeman. Deze winkels vroegen hun klanten zelf een tas mee te nemen en benadrukten het belang van hergebruik van plastic tassen. Als klanten in de winkel toch een tas wilden hebben, vroegen de winkeliers voor middelgrote en grote tassen minimaal 10 cent per tas. De kleinste tassen werden nog wel gratis verstrekt, maar alleen als klanten daar expliciet om vroegen. De pilot werd ondersteund door een gerichte communicatiecampagne, gericht op zowel klanten als winkelmedewerkers.
Geen opmerkingen: