Nederlandse sloopauto’s voor 98.7 procent gerecycled
Het aantal bij autodemontagebedrijven gedemonteerde sloopauto’s was in 2022 historisch laag. Vorig jaar zijn in totaal 176.887 auto’s afgemeld voor demontage. Dat is een daling van twintig procent in vergelijking met de 220.926 auto’s in 2021.
Volgens Paul Dietz, Algemeen directeur Auto Recycling Nederland (ARN), heeft dit een aantal oorzaken. De twee belangrijkste oorzaken zijn de lage nieuwverkoop en de stijging van de export van oude auto’s in 2022. Vorig jaar was een bijzonder jaar waarin door leveringsproblemen minder nieuwe auto’s zijn verkocht. Daarnaast is de export van auto’s in 2022 toegenomen, met name in de groep voertuigen van 16-25 jaar. Hierdoor zijn er in Nederland minder sloopauto’s bij de demontagebedrijven terecht gekomen.
Daarnaast speelt mee dat 19 jaar geleden sprake was van een verkoopdip en dat auto’s langer meegaan. Historisch gezien is er een relatie tussen het aantal nieuwverkopen en het aantal afgedankte auto’s. In de nieuw verkopen van 19 jaar geleden zagen we al een daling, waardoor een lager aantal afgedankte auto’s te verwachten was. Ook zien we dat mensen langer met hun auto doorrijden. De gemiddelde leeftijd waarop een auto wordt afgedankt, neemt elke drie jaar met een jaar toe.
Het in 2022 behaalde recyclingprestatie van afgedankte auto’s lag met 98.7% op hetzelfde niveau als een jaar eerder. Dat betekent dat voor slechts 1.3 procent van een auto, vergelijkbaar met de inhoud van een boodschappentas, geen nuttig hergebruik mogelijk is.
Steeds vaker beschikken auto’s over een lithium-ion aandrijfbatterij. Vorig jaar is via ARN in totaal 113.282 kilogram aan autobatterijen en batterijmodules gerecycled (76%) of voor second use toepassingen ingezet (24%). In het laatste geval krijgt de batterij een nieuwe toepassing buiten de auto voor bijvoorbeeld de energievoorziening van een evenement.
Volgens Paul Dietz, Algemeen directeur Auto Recycling Nederland (ARN), heeft dit een aantal oorzaken. De twee belangrijkste oorzaken zijn de lage nieuwverkoop en de stijging van de export van oude auto’s in 2022. Vorig jaar was een bijzonder jaar waarin door leveringsproblemen minder nieuwe auto’s zijn verkocht. Daarnaast is de export van auto’s in 2022 toegenomen, met name in de groep voertuigen van 16-25 jaar. Hierdoor zijn er in Nederland minder sloopauto’s bij de demontagebedrijven terecht gekomen.
Daarnaast speelt mee dat 19 jaar geleden sprake was van een verkoopdip en dat auto’s langer meegaan. Historisch gezien is er een relatie tussen het aantal nieuwverkopen en het aantal afgedankte auto’s. In de nieuw verkopen van 19 jaar geleden zagen we al een daling, waardoor een lager aantal afgedankte auto’s te verwachten was. Ook zien we dat mensen langer met hun auto doorrijden. De gemiddelde leeftijd waarop een auto wordt afgedankt, neemt elke drie jaar met een jaar toe.
Het in 2022 behaalde recyclingprestatie van afgedankte auto’s lag met 98.7% op hetzelfde niveau als een jaar eerder. Dat betekent dat voor slechts 1.3 procent van een auto, vergelijkbaar met de inhoud van een boodschappentas, geen nuttig hergebruik mogelijk is.
Steeds vaker beschikken auto’s over een lithium-ion aandrijfbatterij. Vorig jaar is via ARN in totaal 113.282 kilogram aan autobatterijen en batterijmodules gerecycled (76%) of voor second use toepassingen ingezet (24%). In het laatste geval krijgt de batterij een nieuwe toepassing buiten de auto voor bijvoorbeeld de energievoorziening van een evenement.
Geen opmerkingen: