Liefdevolle aanpak achter massale ondertekening Knalplastic Convenant
Gewoonlijk vallen activisten bedrijven frontaal aan. Tinga en Groot pakken het anders aan: met data en liefde. Ze kozen Valentijnsdag als deadline voor het ondertekenen van hun Knalplastic Convenant. Vrijwillig ondertekenden deze week 95 procent van de supermarkten, bouwmarkten en andere retail de door hen opgestelde afspraken om alle vuurwerk van plastic te ontdoen. Een convenant dat bovendien ondersteund is door een aantal vuurwerkimporteurs die gezamenlijk goed zijn voor meer dan 50% van de markt. Hun liefdevolle aanpak werkt.
Meer dan 60.000 plastic resten werden door zwerfafvalrapers op de foto vastgelegd sinds het begin van ‘Operatie #Knetterbal’, een initiatief van Merijn Tinga (Plastic Soup Surfer) en Dirk Groot (Zwerfinator). Foto’s met daarop smoezelige plastic scherven van ‘knetterballen’ tussen het gras, in de goot of op de stoep.
Groot: “De ‘knetterbal’ is licht knalvuurwerk en heeft de vorm van een plastic balletje met een lontje. Het is een type vuurwerk uit de F1-categorie dat het hele jaar door verkocht mag worden door supermarkten, bouwmarkten, speelgoedwinkels, tuincentra et cetera”. Dit F1 vuurwerk valt buiten het onlangs afgekondigde verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen. Door het aangekondigde verbod wordt nu een enorme groei van juist deze F1 categorie voorzien.
Tinga: “Plastic in vuurwerk komt vrijwel per definitie in het milieu terecht. Het is in veel gevallen ontworpen om letterlijk op straat te werpen en te exploderen.” De resten blijven achter en verworden tot microplastic dat ophoopt en schade toebrengt. De 60.000 gefotografeerde knetterbal-resten zijn maar een fractie van wat er jaarlijks in het milieu terecht komt ten gevolge van vuurwerk.
Tinga en Groot nemen half november een YouTube-filmpje op waarin ze oproepen bewijs te verzamelen voor de rechter. Een grote groep vrijwilligers verspreid over heel Nederland levert hen het bewijs in de vorm van de 60.000 foto’s. Dit is de data waarmee ze naar de rechter willen om een verbod af te dwingen voor dit in hun ogen ‘letterlijke wegwerpplastic’.
Tegelijk schrijven ze ook de directeuren van de bedrijven aan die dit ‘knalplastic’ verkopen. Ze zijn daarbij zacht op de relatie maar principieel op de inhoud. En dat wordt gewaardeerd. De directeuren van de Hema, Albert Heijn, Gamma, Karwei, Vomar, Big Bazar, Blokker, Intratuin en Action reageren meteen.
Tinga: “Sommige CEO’s bellen me zelfs persoonlijk op om te vertellen dat ze de knetterballen nog voor de Kerst uit de schappen zullen halen. Een schadepost die bij sommige bedrijven in de tonnen euros loopt.”
Meer dan 60.000 plastic resten werden door zwerfafvalrapers op de foto vastgelegd sinds het begin van ‘Operatie #Knetterbal’, een initiatief van Merijn Tinga (Plastic Soup Surfer) en Dirk Groot (Zwerfinator). Foto’s met daarop smoezelige plastic scherven van ‘knetterballen’ tussen het gras, in de goot of op de stoep.
Groot: “De ‘knetterbal’ is licht knalvuurwerk en heeft de vorm van een plastic balletje met een lontje. Het is een type vuurwerk uit de F1-categorie dat het hele jaar door verkocht mag worden door supermarkten, bouwmarkten, speelgoedwinkels, tuincentra et cetera”. Dit F1 vuurwerk valt buiten het onlangs afgekondigde verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen. Door het aangekondigde verbod wordt nu een enorme groei van juist deze F1 categorie voorzien.
Tinga: “Plastic in vuurwerk komt vrijwel per definitie in het milieu terecht. Het is in veel gevallen ontworpen om letterlijk op straat te werpen en te exploderen.” De resten blijven achter en verworden tot microplastic dat ophoopt en schade toebrengt. De 60.000 gefotografeerde knetterbal-resten zijn maar een fractie van wat er jaarlijks in het milieu terecht komt ten gevolge van vuurwerk.
Tinga en Groot nemen half november een YouTube-filmpje op waarin ze oproepen bewijs te verzamelen voor de rechter. Een grote groep vrijwilligers verspreid over heel Nederland levert hen het bewijs in de vorm van de 60.000 foto’s. Dit is de data waarmee ze naar de rechter willen om een verbod af te dwingen voor dit in hun ogen ‘letterlijke wegwerpplastic’.
Tegelijk schrijven ze ook de directeuren van de bedrijven aan die dit ‘knalplastic’ verkopen. Ze zijn daarbij zacht op de relatie maar principieel op de inhoud. En dat wordt gewaardeerd. De directeuren van de Hema, Albert Heijn, Gamma, Karwei, Vomar, Big Bazar, Blokker, Intratuin en Action reageren meteen.
Tinga: “Sommige CEO’s bellen me zelfs persoonlijk op om te vertellen dat ze de knetterballen nog voor de Kerst uit de schappen zullen halen. Een schadepost die bij sommige bedrijven in de tonnen euros loopt.”
Geen opmerkingen: