Ads Top

Hoe BAM en Manutan kantoormeubilair een tweede leven geven

Wat doe je met kantoormeubilair dat overbodig is geworden? Voor veel bedrijven is dit een lastige vraag. Elk jaar belandt in Nederland maar liefst 250.000 ton meubilair op de afvalberg. Maar wat als dat ‘afval’ geen kostenpost is, maar een kans om waarde te creëren? De recente samenwerking tussen bouwer BAM en Manutan laat zien hoe een circulaire aanpak voor overtollig meubilair niet alleen afval elimineert, maar ook meetbare ecologische, sociale en bedrijfseconomische waarde creëert. 

Bij BAM ontstond een herkenbaar probleem: door de herinrichting van kantoren werd een grote hoeveelheid meubilair overbodig. De afdelingen BAM Inkoop en BAM Huisvesting werkten gezamenlijk aan een duurzame oplossing. De traditionele oplossing – afvoeren en vernietigen – paste niet bij de duurzame ambities van het bedrijf. Daarom koos BAM voor een circulaire aanpak in samenwerking met Manutan. Een aanpak die goed aansluit op de duurzaamheidsstrategie van BAM.  

Bij BAM geloven ze in de kracht van circulair ondernemen en het verlengen van de levensduur van materialen. Meubilair dat niet langer wordt ingezet maar nog in uitstekende staat verkeert, wordt gezien als een waardevolle grondstof voor een tweede leven. Dankzij de samenwerking met Manutan wordt dit meubilair niet afgedankt, maar vakkundig hersteld en elders opnieuw gebruikt. Zo draagt BAM actief bij aan een circulaire economie, vermindert het afval en laat het zijn toewijding zien aan duurzaam ondernemen. 

Om deze uitdaging aan te gaan, werd de Manutan Collect & Re-Use (MCR)-service ingezet. Deze aanpak verschuift de focus van afvoeren naar herbestemmen. De kern van de dienstverlening is het overnemen van de regie over het volledige proces, van eerste contact tot nieuwe bestemming. 

Met de Manutan Collect & Re-Use service werd het overtollige meubilair niet weggegooid, maar hergebruikt. Dat proces verliep in vijf stappen: 
Inventarisatie – In gesprekken met BAM werd in kaart gebracht welk meubilair overtollig was maar nog in goede staat verkeerde. 
Matchen binnen het netwerk – Op basis van dit overzicht werd gezocht naar de nieuwe bestemming. 
Logistiek en ophalen – In goed overleg werd het gefaseerde ophalen van de meubels gepland. 
Refurbishment – Waar nodig werden meubels opgeknapt en klaargemaakt voor hergebruik. 
Tweede bestemming – De meubels kregen een nieuwe plek, waardoor hun levensduur werd verlengd. 
Zo werden bijvoorbeeld grote kasten door een lokale partner refurbished en ingezet bij andere circulaire projecten. 

Het succes van een circulaire strategie wordt pas echt duidelijk wanneer de impact wordt gekwantificeerd. Het MVO-rapport dat na afloop van het project werd opgeleverd, vertaalde de inspanningen naar harde cijfers: 

100% hergebruik – Van de 3.600 kg aan materialen werd niets verspild. 

12.867 kg CO₂-reductie – Een milieuwinst vergelijkbaar met de uitstoot van zes retourvluchten tussen Amsterdam en Curaçao. 

30 uur sociale werkgelegenheid – Gecreëerd voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, in samenwerking met een gespecialiseerde sociale partner. 

Naast deze mooie meetbare impact op sociaal en ecologisch vlak, levert het BAM ook operationele voordelen op. BAM bespaart op de opslagkosten door niet langer overtollig meubilair op te hoeven slaan. Daarnaast komt de opslagruimte vrij voor andere doeleinden en worden de facility managers ontzorgd. Tot slot is de herbestemming volledig traceerbaar, wat aansluit bij de rapportageverlichtingen.  

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.