Amsterdamse inzameling afgedankte koelkasten veroorzaakt onnodige CO2 uitstoot
In aanloop naar haar halfjaarlijkse gemeentelijke e-waste benchmark, die inzicht biedt in gescheiden ingezameld e-waste onthult Stichting OPEN verontrustende cijfers over de klimaatimpact van de inzamelings methode van koelkasten in Amsterdam.
De huidige methode, waarbij bewoners van de hoofdstad hun kapotte en afgedankte koelkasten op vaste dagen langs de kant van de weg zetten om ingezameld te worden door de gemeentelijke afvaldienst, leidt tot zeer milieuonvriendelijke praktijken. Terwijl het witgoed langs de kant van de weg staat, worden de compressorpotten illegaal verwijderd door zogenaamde ‘witte busjes’ om als schroot verkocht te worden. Hierbij komt het koelgas vrij en belandt het in de atmosfeer. Het vrijgekomen gas per koelkast staat gelijk aan een CO2-uitstoot vergelijkbaar met het afleggen van 2.400 kilometer met de auto. Dit staat gelijk aan een rit van Amsterdam naar Tanger, Marokko. Jaarlijks komt dit neer op 50 keer met een auto de aarde rond.
De cijfers tonen aan dat compressorpotten in Amsterdam vier keer vaker ontbreken dan het landelijke gemiddelde. Wat de noodzaak voor een herziening van de inzameling strategie onderstreept. Om de milieu-impact te minimaliseren en de efficiëntie van e-waste recycling te maximaliseren.
Stichting OPEN benadrukt dat Amsterdam het aanzienlijk slechter doet dan Rotterdam, met een verschil van 72 procent, en pleit voor een sterkere samenwerking tussen grote steden.
E-waste bevat te veel waardevolle materialen om verloren te laten gaan, met alle gevolgen voor het milieu van dien. 'We moeten onze aanpak van elektronisch afval heroverwegen, en bedenken hoe we producten zowel tijdens als na hun levenscyclus het beste kunnen behandelen. Het is tijd om de werkelijke waarde van deze producten te erkennen.'
De huidige methode, waarbij bewoners van de hoofdstad hun kapotte en afgedankte koelkasten op vaste dagen langs de kant van de weg zetten om ingezameld te worden door de gemeentelijke afvaldienst, leidt tot zeer milieuonvriendelijke praktijken. Terwijl het witgoed langs de kant van de weg staat, worden de compressorpotten illegaal verwijderd door zogenaamde ‘witte busjes’ om als schroot verkocht te worden. Hierbij komt het koelgas vrij en belandt het in de atmosfeer. Het vrijgekomen gas per koelkast staat gelijk aan een CO2-uitstoot vergelijkbaar met het afleggen van 2.400 kilometer met de auto. Dit staat gelijk aan een rit van Amsterdam naar Tanger, Marokko. Jaarlijks komt dit neer op 50 keer met een auto de aarde rond.
De cijfers tonen aan dat compressorpotten in Amsterdam vier keer vaker ontbreken dan het landelijke gemiddelde. Wat de noodzaak voor een herziening van de inzameling strategie onderstreept. Om de milieu-impact te minimaliseren en de efficiëntie van e-waste recycling te maximaliseren.
Stichting OPEN benadrukt dat Amsterdam het aanzienlijk slechter doet dan Rotterdam, met een verschil van 72 procent, en pleit voor een sterkere samenwerking tussen grote steden.
E-waste bevat te veel waardevolle materialen om verloren te laten gaan, met alle gevolgen voor het milieu van dien. 'We moeten onze aanpak van elektronisch afval heroverwegen, en bedenken hoe we producten zowel tijdens als na hun levenscyclus het beste kunnen behandelen. Het is tijd om de werkelijke waarde van deze producten te erkennen.'
Geen opmerkingen: