Onderzoek: Consumenten willen graag duurzame producten
Duurzame producten maken is één ding, maar consumenten zover krijgen dat ze die kopen is wat anders. Milieupsycholoog Maria Zwicker (Universiteit van Amsterdam) onderzocht wat mensen van duurzame alternatieven voor plastic flessen en smartphones vinden.
Zij concludeert dat mensen zeer positief tegenover groene alternatieven staan en zelfs bereid zijn om er meer voor te betalen. Maar ook is er vaak weinig kennis over deze duurzame alternatieven en bestaan er misvattingen over de eigenschappen ervan. Deze misvattingen zijn met eenvoudige informatie tegen te gaan.
Zwicker onderzocht de voorkeuren voor drie typen plastic fles: een conventionele fles op fossiele basis (PET-plastic) een visueel identieke bio-based fles (PEF-plastic) en een visueel onderscheidende bio-based fles met een papieren buitenlaag (papier-PEF).
De deelnemers hadden een duidelijke voorkeur voor de bio-based flessen en waren bereid om tot 40 % meer voor deze flessen te betalen. De sterkste voorkeur werd gevonden voor de fles die er anders uitzag.
Zij concludeert dat mensen zeer positief tegenover groene alternatieven staan en zelfs bereid zijn om er meer voor te betalen. Maar ook is er vaak weinig kennis over deze duurzame alternatieven en bestaan er misvattingen over de eigenschappen ervan. Deze misvattingen zijn met eenvoudige informatie tegen te gaan.
Zwicker onderzocht de voorkeuren voor drie typen plastic fles: een conventionele fles op fossiele basis (PET-plastic) een visueel identieke bio-based fles (PEF-plastic) en een visueel onderscheidende bio-based fles met een papieren buitenlaag (papier-PEF).
De deelnemers hadden een duidelijke voorkeur voor de bio-based flessen en waren bereid om tot 40 % meer voor deze flessen te betalen. De sterkste voorkeur werd gevonden voor de fles die er anders uitzag.
Geen opmerkingen: