Ads Top

Marktplaats maakt CO2-besparing van tweedehands aankoop inzichtelijk voor gebruiker

Marktplaats maakt het voor gebruikers inzichtelijk hoeveel CO2-uitstoot zij potentieel besparen met de aankoop van een tweedehands artikel op het platform.

Per categorie, bijvoorbeeld Huis en Inrichting, staat vermeld hoeveel iemand gemiddeld aan CO2-uitstoot bespaart door in die rubriek een gebruikt product te kopen in plaats van nieuw.

In 2021 heeft Marktplaats door Ethos International en IVL Swedish Environmental Research Institute onderzoek laten doen naar de CO2-besparing die de tweedehands handel via het handelsplatform oplevert. Met de studie wil Marktplaats laten zien welke positieve impact de miljoenen gebruikers maken op het gebied van duurzaamheid en circulaire economie.

Vanaf vandaag toont Marktplaats de potentiële CO2-besparing per aangeboden product, op basis van de resultaten uit dit onderzoek. Dit gebeurt in een deel van de advertentie categorieën op het platform, onder andere in Kinderen en Baby’s, Kleding en Audio TV en Foto. In eerste instantie is dit zichtbaar voor alle bezoekers van de desktopversie om het initiatief te testen en optimaliseren. Bij succes wordt dit verder uitgebreid in andere categorieën en in de Marktplaats app.

In 2021 kregen ruim 20,8 miljoen gebruikte producten een tweede, derde of vierde leven via Marktplaats. Het gaat hierbij om producten waarvan gebruikers achteraf hebben aangegeven dat ze die hebben verkocht via Marktplaats. Het daadwerkelijke aantal ligt zelfs nog hoger. Deze tweedehands handel staat gelijk aan de jaarlijkse emissie uit elektriciteitsverbruik van meer dan 230.000 Nederlandse huishoudens. Bovendien besparen gebruikers van Marktplaats met hun tweedehands aankoop meer dan 165 miljoen kilo grondstoffen voor de productie van nieuwe artikelen per jaar.

Het is haast onmogelijk om voor de jaarlijks meer dan 100 miljoen items op Marktplaats precies de individuele potentiële CO2-besparing te bepalen. Daarom heeft het Zweedse onderzoeksbureau IVL binnen 950 Marktplaats categorieën minimaal 50 advertenties onderzocht. In totaal zijn er dus meer dan 45.000 advertenties bestudeerd om tot de gemiddelde potentiële CO2-besparing binnen de betreffende categorie te komen. IVL heeft hier bij de betreffende artikelen doorgelicht op basis van materiaal samenstelling en de impact van de gehele levenscyclus van grondstof, productie, distributie, gebruik tot het eind van de levenscyclus.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.