Onderzoek: elektrische apparaten moeilijker te repareren
Elektrische apparaten zijn steeds lastiger te repareren. Dat blijkt uit onderzoek van Natuur & Milieu en Stichting Repair Café onder 400 coördinatoren van Repair Cafés. Koffiezetapparaten, stofzuigers en video/ audioapparatuur komen het vaakst langs voor reparatie. De PvdA heeft kennis genomen van het onderzoek en bepleit een langere levensduur en repareerbaarheid van producten.
Natuur & Milieu lanceert vandaag het Meldpunt Kapotte Apparaten waar iedereen zijn kapotte elektrische apparaat kan melden. Voorwaarde is dat het apparaat binnen een jaar na de garantietermijn stuk is gegaan. Of dat het apparaat lastig te repareren is. Met de resultaten wil Natuur & Milieu scherpere regelgeving over levensduur en repareerbaarheid voor fabrikanten van elektrische apparatuur afdwingen.
70 procent van de respondenten geeft aan dat het steeds lastiger wordt om elektrische apparatuur te repareren. Apparaten zijn niet open te maken (80%), er is specialistisch gereedschap nodig (61%) of de onderdelen zijn verlijmd en versmolten (57%), blijken hiervoor de voornaamste redenen. Ook het tekort aan reserveonderdelen is in 52% van de gevallen een belangrijke belemmering voor reparatie.
‘Kapotte apparaten zijn een grote ergernis voor consumenten. Bovendien verspillen we hierdoor onnodig veel grondstoffen,’ aldus Sijas Akkerman, hoofd Voedsel & Grondstoffen bij Natuur & Milieu: ‘We roepen daarom iedereen op om melding te doen van apparaten die te snel na aankoop al kapot gaan en niet te repareren zijn.’
‘Het is heel belangrijk dat er snel beter repareerbare producten op de markt komen. Alleen dan kunnen we effectief toewerken naar een circulaire economie,’ stelt Martine Postma, directeur van Stichting Repair CafĂ©.
Een product repareren is het beste voor milieu én economie. In de praktijk verdwijnt een groot deel van de waardevolle producten en componenten bij het afval. Een deel wordt gerecycled, maar het is beter het product eerst langer te gebruiken en te repareren, voordat je het gescheiden inlevert. Hergebruik en reparatie creëren ook meer lokale werkgelegenheid.
Natuur & Milieu lanceert vandaag het Meldpunt Kapotte Apparaten waar iedereen zijn kapotte elektrische apparaat kan melden. Voorwaarde is dat het apparaat binnen een jaar na de garantietermijn stuk is gegaan. Of dat het apparaat lastig te repareren is. Met de resultaten wil Natuur & Milieu scherpere regelgeving over levensduur en repareerbaarheid voor fabrikanten van elektrische apparatuur afdwingen.
70 procent van de respondenten geeft aan dat het steeds lastiger wordt om elektrische apparatuur te repareren. Apparaten zijn niet open te maken (80%), er is specialistisch gereedschap nodig (61%) of de onderdelen zijn verlijmd en versmolten (57%), blijken hiervoor de voornaamste redenen. Ook het tekort aan reserveonderdelen is in 52% van de gevallen een belangrijke belemmering voor reparatie.
‘Kapotte apparaten zijn een grote ergernis voor consumenten. Bovendien verspillen we hierdoor onnodig veel grondstoffen,’ aldus Sijas Akkerman, hoofd Voedsel & Grondstoffen bij Natuur & Milieu: ‘We roepen daarom iedereen op om melding te doen van apparaten die te snel na aankoop al kapot gaan en niet te repareren zijn.’
‘Het is heel belangrijk dat er snel beter repareerbare producten op de markt komen. Alleen dan kunnen we effectief toewerken naar een circulaire economie,’ stelt Martine Postma, directeur van Stichting Repair CafĂ©.
Een product repareren is het beste voor milieu én economie. In de praktijk verdwijnt een groot deel van de waardevolle producten en componenten bij het afval. Een deel wordt gerecycled, maar het is beter het product eerst langer te gebruiken en te repareren, voordat je het gescheiden inlevert. Hergebruik en reparatie creëren ook meer lokale werkgelegenheid.
Geen opmerkingen: