Ook HEMA stopt met microplastics
Ook de HEMA stopt met het toevoegen van microplastics aan eigen producten. Eerder besloten Rituals, De Tuinen en Etos hier ook al toe. Directe aanleiding is de campagne ‘Beat the Micro Bead’ van de Plastic Soup Community. Doel van deze campagne is het weren van vervuilende microplastics uit verzorgingsproducten.
“Hoera voor de HEMA”, aldus Maria Westerbos van de Plastic Soup Foundation. “Helaas kregen we van L’Oreal Nederland minder goed nieuws. L’Oreal houdt vast aan het standpunt dat de microplastics die in zee worden gevonden niet aantoonbaar dezelfde deeltjes zijn als die in hun producten.”
Jeroen Dagevos van Stichting De Noordzee: “Geloofwaardig is het concern pas als het eerst stopt met het gebruik van microplastics om uit voorzorg schade aan het milieu te voorkomen. De volgende stap is nader onderzoek doen naar de feiten. We zijn erg blij dat een aantal andere cosmeticaproducenten en -leveranciers dit wel inzien.”
The Body Shop is onderdeel van L’Oreal en hanteert het ‘Eco-conscious’-label dat staat voor producten die niet schadelijk zijn voor alles wat leeft in het water. Westerbos: “Maar hoe rijm je dat dan met het toevoegen van microplastics aan verzorgingsproducten?”
Inmiddels is de campagne ook in andere landen van start gegaan, waaronder Duitsland en Groot-Brittannië. De Verenigde Staten volgt snel. Marcus Eriksen van 5Gyres, een organisatie die zich inzet tegen vervuiling door plastic door middel van onderzoek, onderwijs en actie: “Ons onderzoek in The Great Lakes leverde meer micro beads op in één enkele sleepnet dan waar ook ter wereld. Wij komen nu ook in actie tegen het toevoegen van micro beads aan producten.”
“Hoera voor de HEMA”, aldus Maria Westerbos van de Plastic Soup Foundation. “Helaas kregen we van L’Oreal Nederland minder goed nieuws. L’Oreal houdt vast aan het standpunt dat de microplastics die in zee worden gevonden niet aantoonbaar dezelfde deeltjes zijn als die in hun producten.”
Jeroen Dagevos van Stichting De Noordzee: “Geloofwaardig is het concern pas als het eerst stopt met het gebruik van microplastics om uit voorzorg schade aan het milieu te voorkomen. De volgende stap is nader onderzoek doen naar de feiten. We zijn erg blij dat een aantal andere cosmeticaproducenten en -leveranciers dit wel inzien.”
The Body Shop is onderdeel van L’Oreal en hanteert het ‘Eco-conscious’-label dat staat voor producten die niet schadelijk zijn voor alles wat leeft in het water. Westerbos: “Maar hoe rijm je dat dan met het toevoegen van microplastics aan verzorgingsproducten?”
Inmiddels is de campagne ook in andere landen van start gegaan, waaronder Duitsland en Groot-Brittannië. De Verenigde Staten volgt snel. Marcus Eriksen van 5Gyres, een organisatie die zich inzet tegen vervuiling door plastic door middel van onderzoek, onderwijs en actie: “Ons onderzoek in The Great Lakes leverde meer micro beads op in één enkele sleepnet dan waar ook ter wereld. Wij komen nu ook in actie tegen het toevoegen van micro beads aan producten.”
Geen opmerkingen: