Europa zet in op circulaire auto’s: vanaf 2035 minimaal 25 % gerecycled plastic
Europa heeft een voorlopig akkoord bereikt over nieuwe regels die de levenscyclus van auto’s duurzamer moeten maken. Naast de focus op CO₂-uitstoot richt de EU zich nu ook op hergebruik van materialen en circulair ontwerp.
Onderdeel van deze nieuwe End-of-Life Vehicles-verordening is een verplichting voor autofabrikanten om steeds meer gerecycled plastic in nieuwe voertuigen te gebruiken. De ambitie is dat voertuigen binnen tien jaar een minimum van 25 % gerecycled kunststof bevatten.
Binnen zes jaar moet minstens 15 % gerecycled plastic in nieuwe auto’s zitten. Daarna moet dat percentage verder groeien naar 25 % binnen tien jaar.
Daarnaast worden fabrikanten verplicht transparant te zijn over welke materialen ze gebruiken en moeten voertuigen zo ontworpen worden dat ze eenvoudig te demonteren en te recyclen zijn.
Belangrijk is dat het vooral gaat om post-consumer recyclaat: kunststof dat al eerder in producten is gebruikt en daarna is ingezameld voor recycling. Zo wil de EU voorkomen dat alleen intern productieresten worden hergebruikt om aan de norm te voldoen.
Onderdeel van deze nieuwe End-of-Life Vehicles-verordening is een verplichting voor autofabrikanten om steeds meer gerecycled plastic in nieuwe voertuigen te gebruiken. De ambitie is dat voertuigen binnen tien jaar een minimum van 25 % gerecycled kunststof bevatten.
Binnen zes jaar moet minstens 15 % gerecycled plastic in nieuwe auto’s zitten. Daarna moet dat percentage verder groeien naar 25 % binnen tien jaar.
Daarnaast worden fabrikanten verplicht transparant te zijn over welke materialen ze gebruiken en moeten voertuigen zo ontworpen worden dat ze eenvoudig te demonteren en te recyclen zijn.
Belangrijk is dat het vooral gaat om post-consumer recyclaat: kunststof dat al eerder in producten is gebruikt en daarna is ingezameld voor recycling. Zo wil de EU voorkomen dat alleen intern productieresten worden hergebruikt om aan de norm te voldoen.

Geen opmerkingen: