Duurzame verpakkingen voor zacht fruit, los fruit en vlees
Wageningen University & Research heeft drie bedrijven flink op weg geholpen naar duurzamere voedselverpakkingen. Deze drie winnaars van de Unpack Your Challenge kregen elk een wetenschappelijk onderbouwde roadmap mee met handvatten voor een succesvolle duurzame verpakkingsstrategie.
Met Unpack your Challenge riep Wageningen Food & Biobased Research in november 2021 Europese bedrijven op om te delen welke uitdagingen zij zien in de verduurzaming van verpakkingen. Uit de vele inzendingen zijn drie bedrijven geselecteerd. Een Wagenings team van materiaaldeskundigen, recyclingdeskundigen en experts in ketens en logistiek ging met directeuren en verpakkingstechnologen van deze bedrijven aan de slag om samen een roadmap in te vullen.
Uit de selectie van bedrijven blijkt hoe verschillend de uitdagingen zijn waarmee zij worden geconfronteerd. Zo zoekt het eerste bedrijf naar een milieuvriendelijk alternatief om zacht fruit goed beschermd te verpakken zonder dat dit logistieke problemen oplevert. Het tweede bedrijf streeft voor zijn vleesproducten naar een verpakking die minder plastic bevat en bovendien volledig recyclebaar is. De derde organisatie wil toe naar een duurzame verpakking van stevig, los fruit. De grootste uitdaging voor dit bedrijf is dat de verpakking het fruit goed bijeen moet houden.
Met Unpack your Challenge riep Wageningen Food & Biobased Research in november 2021 Europese bedrijven op om te delen welke uitdagingen zij zien in de verduurzaming van verpakkingen. Uit de vele inzendingen zijn drie bedrijven geselecteerd. Een Wagenings team van materiaaldeskundigen, recyclingdeskundigen en experts in ketens en logistiek ging met directeuren en verpakkingstechnologen van deze bedrijven aan de slag om samen een roadmap in te vullen.
Uit de selectie van bedrijven blijkt hoe verschillend de uitdagingen zijn waarmee zij worden geconfronteerd. Zo zoekt het eerste bedrijf naar een milieuvriendelijk alternatief om zacht fruit goed beschermd te verpakken zonder dat dit logistieke problemen oplevert. Het tweede bedrijf streeft voor zijn vleesproducten naar een verpakking die minder plastic bevat en bovendien volledig recyclebaar is. De derde organisatie wil toe naar een duurzame verpakking van stevig, los fruit. De grootste uitdaging voor dit bedrijf is dat de verpakking het fruit goed bijeen moet houden.
Geen opmerkingen: