Pepsico Europe streeft naar 100% gerecycled of hernieuwbaar plastic chipszakken in 2030
Na de introductie van PepsiCo Positive, de strategische end-to-end- transformatie van het bedrijf waarbij duurzaamheid centraal staat, kondigt PepsiCo Europe plannen aan om in 2030 al het op fossiele brandstoffen gebaseerd plastic uit chipszakken te verwijderen. Deze ambitie zal van toepassing zijn op merken zoals Lay’s, Doritos en Cheetos en zal worden waargemaakt door 100 procent gerecycled of hernieuwbaar plastic in zijn verpakkingen te gebruiken.
De consumententesten met verpakkingen zullen in 2022 op de Europese markten van start gaan, te beginnen met hernieuwbaar plastic voor het Lay’s assortiment in Frankrijk in de eerste helft van het jaar.
Later in het jaar zal een assortiment van het merk Walkers in het VK een test doen met gerecycled materiaal. Het gerecyclede materiaal in de verpakkingen zal afkomstig zijn van eerder gebruikt plastic en het hernieuwbare materiaal zal afkomstig zijn van plantaardige bijproducten, zoals gebruikte bakolie of afval van papierpulp. PepsiCo schat dat het de uitstoot van broeikasgassen per ton verpakkingsmateriaal tot 40 procent kan verminderen door over te schakelen op fossielvrij materiaal.
PepsiCo gebruikt flexibel plastic, de zachte verpakking om chipszakken te maken, omdat het materiaal licht is in vergelijking met alternatieve verpakkingen en dus een lage CO2-voetafdruk heeft. Het is ook zeer effectief voor het vers houden van voedsel, waardoor voedselverspilling wordt verminderd.
PepsiCo erkent echter dat er verandering nodig is om de hoeveelheid nieuw, op fossiele grondstoffen gebaseerd plastic te verminderen en circulariteit voor flexibele verpakkingen te bevorderen. PepsiCo Europe zal zijn werkzaamheden toespitsen op drie strategische pijlers: het juiste ontwerp, de juiste infrastructuur en het opnieuw gebruiken van flexibele verpakkingen op een juiste manier.
De consumententesten met verpakkingen zullen in 2022 op de Europese markten van start gaan, te beginnen met hernieuwbaar plastic voor het Lay’s assortiment in Frankrijk in de eerste helft van het jaar.
Later in het jaar zal een assortiment van het merk Walkers in het VK een test doen met gerecycled materiaal. Het gerecyclede materiaal in de verpakkingen zal afkomstig zijn van eerder gebruikt plastic en het hernieuwbare materiaal zal afkomstig zijn van plantaardige bijproducten, zoals gebruikte bakolie of afval van papierpulp. PepsiCo schat dat het de uitstoot van broeikasgassen per ton verpakkingsmateriaal tot 40 procent kan verminderen door over te schakelen op fossielvrij materiaal.
PepsiCo gebruikt flexibel plastic, de zachte verpakking om chipszakken te maken, omdat het materiaal licht is in vergelijking met alternatieve verpakkingen en dus een lage CO2-voetafdruk heeft. Het is ook zeer effectief voor het vers houden van voedsel, waardoor voedselverspilling wordt verminderd.
PepsiCo erkent echter dat er verandering nodig is om de hoeveelheid nieuw, op fossiele grondstoffen gebaseerd plastic te verminderen en circulariteit voor flexibele verpakkingen te bevorderen. PepsiCo Europe zal zijn werkzaamheden toespitsen op drie strategische pijlers: het juiste ontwerp, de juiste infrastructuur en het opnieuw gebruiken van flexibele verpakkingen op een juiste manier.
Geen opmerkingen: