Ads Top

42 procent van de consumenten positief over langer wachten op een bestelling als dat duurzamer is

Consumenten zijn bereid om hun gedrag aan te passen voor een duurzamere levering van een online aankoop. Zo is 42 procent van de consumenten positief over langer wachten op een bestelling als dat duurzamer is. Slechts 12% zegt dit niet te willen doen, zo blijkt uit de nieuwe Duurzaamheidsmonitor voor de e-commercesector van Thuiswinkel.org.

De woonsituatie maakt veel uit voor de bereidheid tot duurzaam online bestelgedrag. Inwoners van stadscentra zijn veel vaker bereid om te betalen voor een duurzame levering dan mensen die wonen in woonwijken, in een dorp of buiten de bebouwde kom.

Stadsbewoners kiezen ook vaker een afhaalpunt uit duurzaamheidsoverwegingen: 35 procent van de centrumbewoners en 33 procent van de inwoners van een buitenwijk kiest bewust voor afhaalpunten.

Opvallend is dat vooral Millennials in het laatste half jaar steeds minder bereid zijn om duurzame keuzes te maken als het gaat om online winkelen. De oudste generatie (babyboomers) is het meest geneigd tot duurzaam gedrag bij het online winkelen. Liefst 50 procent is zeer bereid om langer te wachten op een bestelling als dat duurzamer is en 17 procent wil extra betalen voor minder CO2-uitstoot.

Gevraagd naar hoeveel van de bestelbussen in Nederland voor de e-commercesector rijden, zijn de schattingen van consumenten vele malen hoger dan de werkelijkheid. 36 procent van de respondenten denkt dat 30-50 procent van de bestelbussen pakketten rondbrengt en 32 procent denkt zelfs 50-80%. Het percentage bestelbusjes dat voor de e-commercesector rijdt, is slechts 5% (in de stad).

De consument is ook gevraagd welke acties e-commercebedrijven volgens hen kunnen ondernemen om duurzamer te worden. Minder plasticgebruik wordt door de meeste respondenten (78%) zeer belangrijk gevonden, gevolgd door minder gebruik van verpakkingsmaterialen in het algemeen (70%).

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.