E-commerce afval in China: een enorme uitdaging
De geur van inkt in de fabriekshal waar lange plastic banen door machines glijden, is indringend. Straks zijn de stroken plastic koerierszakken geworden met het logo van SF Express erop. Dit enorme postbedrijf is één van de klanten van meneer Xiaowei Zhou.
De keerzijde van deze indrukwekkende groei is dat er jaarlijks honderden miljarden ton plastic de Chinese markt op komt. Anders dan in Nederland wordt dit afval niet netjes gescheiden ingezameld. Het verdwijnt op grote afvalstations, samen met al het andere vuil. Een door de overheid georganiseerd scheidingsprogramma is er niet, wel wordt het afval vaak – illegaal - door informele ‘afvalpikkers’ gesorteerd, die een centje proberen te verdienen met het plastic.
De keerzijde van deze indrukwekkende groei is dat er jaarlijks honderden miljarden ton plastic de Chinese markt op komt. Anders dan in Nederland wordt dit afval niet netjes gescheiden ingezameld. Het verdwijnt op grote afvalstations, samen met al het andere vuil. Een door de overheid georganiseerd scheidingsprogramma is er niet, wel wordt het afval vaak – illegaal - door informele ‘afvalpikkers’ gesorteerd, die een centje proberen te verdienen met het plastic.
Geen opmerkingen: