Helft van Nederlandse consumenten wil inzicht in CO2-voetafdruk digitale apparaten
Een kleine meerderheid van de Nederlandse consumenten (52 procent) vindt dat bedrijven de CO2-voetafdruk van de apparaten die zij verkopen moeten vermelden. Met name jongeren tot 25 jaar (56 procent) zijn hier voorstander van. Dat blijkt uit onderzoek van Deloitte.
Deze jonge consumenten hebben er ook het meest vertrouwen in dat techbedrijven eerlijke cijfers over de CO2-voetafdruk zullen delen (37 procent). Oudere consumenten zijn sceptischer; slechts een op de vijf consumenten boven de 45 jaar (45-54 jaar: 21 procent, 55-64 jaar: 20 procent, 65-70 jaar: 20 procent) heeft er vertrouwen in dat techbedrijven eerlijke cijfers over de CO2-voetafdruk van apparaten zullen delen.
Drie op de tien Nederlandse consumenten (30 procent) is bereid extra te betalen voor een apparaat met een lagere CO2-voetafdruk, een lichte stijging ten opzichte van een jaar eerder (2022: 26 procent). Met name consumenten jonger dan 35 jaar (35 procent) zijn hiertoe bereid. Opvallend is dat slechts een op de vijf Nederlandse consumenten (19 procent) duurzaamheid momenteel noemt als topprioriteit bij de aanschaf van een nieuwe mobiele telefoon. Consumenten kijken, los van de prijs, vooral naar aspecten als batterijcapaciteit (36 procent) en gebruiksgemak (32 procent).
Deze jonge consumenten hebben er ook het meest vertrouwen in dat techbedrijven eerlijke cijfers over de CO2-voetafdruk zullen delen (37 procent). Oudere consumenten zijn sceptischer; slechts een op de vijf consumenten boven de 45 jaar (45-54 jaar: 21 procent, 55-64 jaar: 20 procent, 65-70 jaar: 20 procent) heeft er vertrouwen in dat techbedrijven eerlijke cijfers over de CO2-voetafdruk van apparaten zullen delen.
Drie op de tien Nederlandse consumenten (30 procent) is bereid extra te betalen voor een apparaat met een lagere CO2-voetafdruk, een lichte stijging ten opzichte van een jaar eerder (2022: 26 procent). Met name consumenten jonger dan 35 jaar (35 procent) zijn hiertoe bereid. Opvallend is dat slechts een op de vijf Nederlandse consumenten (19 procent) duurzaamheid momenteel noemt als topprioriteit bij de aanschaf van een nieuwe mobiele telefoon. Consumenten kijken, los van de prijs, vooral naar aspecten als batterijcapaciteit (36 procent) en gebruiksgemak (32 procent).
Geen opmerkingen: