Ads Top

Savina opent allereerste winkel zonder verpakkingen

Een primeur in Antwerpen: in de Reyndersstraat kan u voortaan uw inkopen doen in een plasticvrije supermarkt. Eigenares Savina Istas hoopt zo haar steentje bij te dragen aan een ecologische wereld. "Al dat plastic is echt niet nodig."

Savina Istas: “Ieder van ons zet elke week opnieuw een enorme hoeveelheid afval op de stoep. Maar eigenlijk kan je dat vermijden. Ik leerde in New York iemand kennen die probeert te leven zonder afval te produceren. Dat vond ik een heel goed idee en het leek me leuk een winkel te openen die mensen daarbij helpt. 'Robuust: The Zero Waste Shop' is iets helemaal nieuw. Ik vond wel enkele gelijkaardige winkels in Spanje en Italië, maar in het begin zal het zeker nog wat aftasten zijn.”

“Ik koop alles aan in bulk en vraag mijn klanten om zelf hun verpakking mee te brengen. Die kunnen ze hier dan vullen. Dat kunnen kartonnen doosjes zijn, glazen bokalen, flessen of evengoed een Tupperware-doosje. Wie niets bij heeft, kan hier altijd glazen flessen of een juten draagtas kopen. We wegen de hoeveelheid die iemand neemt, je betaalt dus volgens het gewicht. Voor vloeistoffen zoals shampoo of olie vragen we om flessen te gebruiken waar duidelijk opstaat hoeveel milliliter er in kan. Overigens letten we niet alleen op de verpakking. Al onze producten zijn biologisch, en we kopen die zoveel mogelijk aan bij lokale leveranciers.”

“Dezelfde producten als andere supermarkten, behalve kaas, vlees en vis. We verkopen ook geen twintig soorten yoghurt, maar slechts één. Alle producten zijn vers. Voor bulkverkoop ben je niet verplicht om te vermelden hoelang iets goed blijft. Maar we vermelden de datum wel op de bakken in de winkel. Tien procent van ons aanbod bestaat ook uit spullen waardoor je ecologischer kan leven zoals bamboerietjes, houten tandenborstels of herbruikbare luiers.”

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.