Ads Top

Grote winkelketens maken zich sterk voor minder plastic tasjes

Drie pilotgemeenten Tilburg, Deventer en Zoetermeer en negen grote winkelketens slaan op 10 oktober, Dag van de Duurzaamheid, de handen ineen en starten een campagne om het aantal plastic tassen terug te dringen.
In Nederland gebruiken we bijna 25 miljoen kilo aan plastic tasjes per jaar. Dat staat gelijk aan 260 tasjes per persoon! Bart Smit, Blokker, C&A, Gamma, HEMA, Intertoys, Kruidvat, V&D en Zeeman in Tilburg, Deventer en Zoetermeer geven vanaf 10 oktober het goede voorbeeld door hun klanten te vragen zelf een tas mee te nemen. Bovendien benadrukken zij het belang van het hergebruiken van plastic tassen. Samen een positieve bijdrage leveren aan een beter milieu. Daar draait het om.
Nu is het nog heel gebruikelijk om iedere aankoop mee te krijgen in een plastic tasje. Vanaf 10 oktober komt daar verandering in. Deelnemende bedrijven en gemeenten zijn zich bewust van de effecten van het gebruik van plastic tasjes op het milieu en willen hier samen met het winkelend publiek iets tegen doen. De winkels roepen het publiek op om zelf een tas mee te nemen en geven geen gratis plastic tassen meer mee. Wil de consument toch een tas, dan vragen de deelnemende winkels hier een kleine bijdrage voor.
Veel consumenten zijn al heel bewust met het milieu bezig, vaak meer dan zij denken. Bijvoorbeeld door groente- fruit- en tuinafval van het overige te scheiden en papier en plastic apart in te zamelen. Door minder plastic te gebruiken wordt een bijdrage geleverd aan een beter milieu. Daarom heeft deze campagne tot doel de hoeveelheid plastic, die in omloop is, te verminderen en mensen te stimuleren plastic tassen te hergebruiken. Om dit te bereiken, wordt het publiek opgeroepen zelf een tas mee te nemen tijdens het winkelen. Met deze campagne brengen we tevens in beeld wat beprijzing doet met het terugdringen van het aantal tasjes.
De campagne 'Plastic Tassen' loopt van 10 oktober t/m 31 december. Het is een initiatief van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken en de Raad Nederlandse Detailhandel. Meer informatie is te vinden op www.tasjeminder.nl. De campagne is onderdeel van de Raamovereenkomst Verpakkingen. Op 17 juni 2012 is de Raamovereenkomst Verpakkingen over de aanpak van de dossiers verpakkingen en zwerfafval voor de jaren 2013 tot en met 2022 tot stand gekomen tussen het verpakkende bedrijfsleven, het ministerie van Infrastructuur & Milieu en de Vereniging Nederlandse Gemeenten

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.